Spångenäsborna Magnus Nilsson och Lennart Nilsson visar ett flygfoto i förstoring över Spångenäs, som det såg ut kring mitten av 1950-talet.
"Nästan alla hus är borta nu", säger de.
Som stationshuset, som byggdes redan vid tillkomsten av järnvägen Västervik-Hultsfred, och en gång inrymde såväl poststation som stinsbostad. Det revs 1972.
Att Spångenäsbanans hundraårsdag ska firas - det är bestämt. Men de närmare detaljerna för det hela än så länge ospikade.
- Något blir det i sommar och Lars Järpén har blivit ansvarig i den kommitté som ska planera det hela. Men kanske blir det visning av gamla bilder och vi räknar med att vi ska kunna köra med ånglok, säger Magnus Nilsson.
Trots att den 17,7 km långa bibanan mellan Vimmerby och Spångenäs lades ner redan 1959 går ju ännu själva huvudbanan förbi den forna "järnvägsknuten".
Hundra år för Spångenäs
Idag är det hundra år sedan Vimmerby-Spångenäs järnväg öppnades för allmän trafik. Ungefär.- Det finns faktiskt lite olika datum att gå efter, men vi räknar den 2 februari som officiell invigning, säger Magnus Nilsson, Spångenäs.
Ett vykort från Spångenäs, när både bibanan från Vimmerby och Smalspåret Hultsfred-Västervik gick genom den lilla "järnvägsknuten".
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!