– Det är ungefär så det brukar se ut mellan åren men det kan variera en del också, säger Matilda Strid, miljö- och hälsoskyddsinspektör i Hultsfreds och Vimmerby kommuner.
Avloppsinventeringen har pågått i närmare tio år och runt 200 anläggningar och fastigheter undersöks varje år i Vimmerby kommun. 2020 underkändes 90 av 190 objekt.
– Det innebär inte att 100 av de 190 adresserna har godkända avlopp, utan det kan vara hus som saknar avlopp eller en fritidsbostad som endast har ett utedass eller liknande, säger Matilda Strid.
Arbetet med de enskilda avloppsanläggningarna är en del i en nationell satsning att minska utsläppen av dåligt renat avloppsvatten för att skydda sjöar och vattendrag men också drickvattenbrunnar som ofta finns i närheten av avloppen.
– Många enskilda avlopp tillsammans kan ha en stor påverkan och alla behöver hjälpas åt för att minska utsläppen.
Vilka är de vanliga bristerna?
– Oftast är det en äldre anläggning som har en slamavskiljning av något slag, men därefter finns endast en stenkista. Det renar inte vattnet tillräckligt. Det är mest ett sätt att bli av med vattnet, det var så man gjorde förr.
– En annan vanlig anledning är en äldre anläggning, ofta från 1980-talet eller äldre, med vad man tror är någon typ av infiltration efter, men att det saknas dokumentation från när denna anlades samt att det inte finns något i marken som tyder på att det finns en infiltration som fördelningsbrunn eller luftningsrör. Såna anläggningar bedöms ofta som inte godkända för att de inte är uppbyggda eller dimensionerade för att klara dagens reningskrav.
Under 2021 är det cirka 200 fastigheter i trakterna runt Frödinge och Locknevi som hamnar under miljöförvaltningens lupp. Det framgår av den plan som miljö- och byggnadsnämnden nyligen godkänt.
Hur reagerar fastighetsägarna på kontrollen?
– De vill nästan alltid göra rätt och ställer mycket frågor för att förstå. Vi går först ut med ett informationsbrev där kan man ses beskriva sin anläggning. Utifrån svaret avgör vi sen om vi behöver inspektera på plats eller inte, förklarar Matilda Strid.
– Om det behövs får fastighetsägaren ett nytt brev med information om när vi kommer och är förberedd och ha möjlighet att boka en tid för att kunna vara med.
Kommunen tar ut en avgift på 778 kronor i timmen för tillsynen.