På fredag kväll drar det igång igen – ett par miljoner svenskar bänkar sig för en ny säsong av På spåret. I år har tävlingsformatet gjorts om, vilket ger 15 avsnitt istället för 13, och om den geografiska spridningen är oförändrad borde vi se resor till – och frågor om – 15 svenska orter.
På spåret har stannat tre gånger i Vimmerby. Programmet har besökt sju av tolv kommuner i Kalmar län. Senast fick Oskarshamn besök, under förra säsongen.
Precis som i fjol försöker Newsworthy, genom att samla ett stort antal datapunkter om alla dessa orter, att knäcka På spåret-koden.
Förra året träffade algoritmen mitt i prick på Örnsköldsvik, Norrköping, Falun, Lund och Jönköping som alla getts "goda chanser" att dyka upp, vilket de också gjorde. Södertälje, som var resmål i nionde programmet, gavs också störst chans i Stockholms län att vara med.
Däremot var Torsby, Lysekil, Oskarshamn och Mariefred med, trots att de inte bedömts som särskilt sannolika resmål.
Vad är det då som avgör om en ort blir ett resmål i På spåret? Det finns närmare 2 000 svenska tätorter som skulle kunna tänkas vara resmål. 162 av dessa har fått vara med i På spåret. Frågan är vad de har gemensamt.
Några saker står klart. Att det finns en järnvägsstation på orten har viss betydelse, men är inte nödvändigt. Av de 162 svenska orter som hittills fått vara med i programmet finns det perronger i 128. Av de 34 resmål utan järnvägsstation har Visby besökts oftast, sex gånger, medan Skellefteå och Piteå – dit det inte går någon persontrafik med tåg – haft fem resor var. Det finns ytterligare ungefär 350 svenska orter med tågstation där På spåret aldrig varit.
Den mest besökta orten är Stockholm, med åtta resor, följd av Göteborg och Malmö med sju resor var. Under förra säsongen var ingen av dem med, något som händer med ojämna mellanrum. Att det däremot går två säsonger utan att någon av de tre storstäderna får ett besök har inte hänt på nästan 20 år – vilket talar för att de kan vara med i år.
Storleken på resmålen har betydelse, inte bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Bara 26 av ungefär 1 700 orter med en befolkning under 5 000 invånare har varit med. Samtidigt har 48 av 58 orter med 25 000 invånare eller fler dykt upp i programmet. De tio som inte varit med är alla utpräglade kransorter till i första hand Stockholm. Större orter har också en tendens att återkomma oftare. Ju fler invånare, desto fler besök.
Annat, som vi kanske trodde kunde påverka, visar sig vara av underordnad betydelse. Till exempel sportframgångar. Vi kan inte se någon tydlig effekt av vare sig lag i högsta serierna i de största sporterna eller OS-medaljörer från orten. Edsbyn är trots rik bandyhistoria till exempel fortfarande obesökt. Samma sak med OS-medaljörtäta Storumans kommun.
Däremot verkar det vara en fördel om resmålet är ett resmål i verkliga livet också. Sannolikheten för att vara med i På spåret ökar med antalet gästnätter per capita i kommunen. Det finns också ett samband med antalet turistmål (enligt Google maps) på orten.
Samma sak med längden på ortens Wikipediaartikel. Nästan hälften av alla analyserade orter har Wikipediaartiklar som är kortare än 3 000 tecken, ingen av dem har varit resmål i På spåret. Av de med textlängder över 20 000 tecken har tre av fyra varit med.
Och – inte helt oväntat – det visar sig vara en fördel om det finns etablerade vitsar eller ordlekar kopplade till orten (exempelvis ”Från vilken stad kommer fågelinfluensan?” / ”Här-nös-and”) eller orter med kluriga direktöversättningar till engelska (exempelvis ”Bay of eagleshield”)
En väldigt avgörande nyckel till På spåret-koden är om och i så fall när orten varit med senast. Det har ännu inte hänt att ett resmål som var med säsongen innan dyker upp i kommande säsong. Det är också ovanligt att resmål som var med förrförra säsongen återkommer: Stockholm som var med varannan säsong under några år i början av 10-talet och Malmö nåddes både säsong 24 och 26.
Det är också ovanligt med nya resmål. Senast det hände var för tre säsonger sedan, då Degerfors fick sitt första besök.
Så vad säger På spåret-koden om Vimmerbys chanser att dyka upp under säsongen som börjar på fredag? Vår modell bedömer att Vimmerby antagligen inte är ett av årets resmål.
I länet som helhet tror På spåret-koden att Kalmar är den ort som har störst chans att vara med i årets säsong. Skulle det istället handla om en för programmet helt ny destination ligger Nybro bäst till även om det finns andra rookie-orter i landet som har lägre odds.
Men ska man som tittare chansa och dra tidigt lönar det sig i regel att gissa på stora och välkända orter. Newsworthys På spåret-kod tror i år på bland annat Uppsala och Malmö som är två av de mest högfrekventa resmålen och som inte har varit med sedan säsongen 2019/20. Andra starka kandidater inför årets säsong är Härnösand, som är minst besökt av landets residensstäder. Och Västerås och Kalmar som varit med fem gånger tidigare, men inte sedan 2017.