Infrastrukturen trycker ned länet

Länets kommuner hamnar i botten på Svenskt Näringslivs ranking av företagsamheten. En stor anledning är länets infrastruktur. Tio av länets tolv kommuner är bland landets 90 sämsta i infrastrukturmätningen. - Jag är förvånad över att Vimmerby inte hamnar sist, säger kommunalrådet Micael Glennfalk (M).

Vimmerby2014-05-10 04:06

Stora avstånd i Norrlands inland? Långa köer i storstäderna? Jobbigt att nå kontinenten från Västerbotten?
Kanske det. Men om företagarna får avgöra så har Kalmar län sämst infrastruktur på fastlandet. Tio av tolv kommuner hamnar på placeringar över 200 på punkten väg-, tågnät och flyg i Svenskt Näringslivs ranking.
Det är bara Gotlands län, med sin enda kommun, som har en större andel kommuner bland landets 90 sämsta kommuner angående infrastruktur.
Av länets kommuner så är företagarna i Västervik mest missnöjda. De ger infrastrukturen betyget 1,75. Betyget sätts mellan ett och sex, där fyra innebär "bra" eller "godkänt".
Länssnittet för Kalmar hamnar på 2,48. I Vimmerby får infrastrukturen 2,48 i betyg, vilket ger en plats som 229:a i rankingen.
- Jag är förvånad över att vi inte ligger sist och detta visar vad vi upplever. Det blir inga satsningar öster om E4. Det är som att vi ligger i ingenmansland, säger Micael Glennfalk och fortsätter:
- För en kommun är staten och regionen som kosttillskott för en bodybuilder. Vi tränar och tränar - och behöver mat. Istället sätts vi på bantning och staten tar bort tjänstejobben.
Vad kan kommunerna göra?
- Uppenbarligen måste vi betala själva för att det ska hända något. Vi försöker använda Tillväxtverkets destinationsprojekt som påtryckningsmedel. Det hjälper oss att få in en fot på högre nivå på Trafikverket.
Hur påverkar det företagsamheten?
- Det är främst att vi behöver få en snabbare pendling till Linköping som kan förbättra kompetensförsörjningen. Tar tåget mellan Vimmerby och Linköping en timme så kan folk tänka sig att pendla.
Marcus Alsér, ordförande i Företagarna i Vimmerby, är inne på samma linje:
- De långa pendlingstiderna gör det svårt att få tillgång till optimal arbetskraft. Det är sex och en halv mil till Oskarshamn, men det tar ändå en timme att köra. Det påverkar givetvis. Som destination och med det antal turister vi har är det undermåligt att vi inte har bättre vägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om