Fem turistdestinationer - Vimmerby, Kiruna, Stockholms skärgård, Åre och Bohuslän - fick i juni veta att de får dela på 60 miljoner från Tillväxtverket för att stärka och utveckla turismen, vilket i sin tur ska öka Sveriges attraktionskraft på den utländska marknaden.
Men nu finns inga pengar för marknadsföring. Regeringen har dragit ner på anslagen och i årets budget har det extra anslaget på 50 miljoner till Visit Sweden - som skulle sköta marknadsföringen i satsningen - strukits. En femtedel av personalstyrkan, ett 20-tal personer, sägs upp och det lär bli svårt för Visit Sweden att marknadsföra orterna.
- Vi har investerat 60 miljoner kronor i att utveckla destinationerna och vi har produkterna klara, men vi har inte råd att marknadsföra dem, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden till Dagens Industri.
Inga pengar till marknadsföring
I somras pekades Vimmerby och fyra andra turistdestinationer ut som pilotprojekt i regeringens satsning på svensk turism. Men nu stryks extra anslag på 50 miljoner till Visit Sweden och det finns inte pengar till marknadsföring.- Tråkigt. Visit Sweden var en viktig bit i konceptet, säger Patrik Kinnbom, näringslivschef i Vimmerby kommun.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!