Inga pengar till marknadsföring

I somras pekades Vimmerby och fyra andra turistdestinationer ut som pilotprojekt i regeringens satsning på svensk turism. Men nu stryks extra anslag på 50 miljoner till Visit Sweden och det finns inte pengar till marknadsföring.- Tråkigt. Visit Sweden var en viktig bit i konceptet, säger Patrik Kinnbom, näringslivschef i Vimmerby kommun.

Vimmerby2012-10-10 06:17

Fem turistdestinationer - Vimmerby, Kiruna, Stockholms skärgård, Åre och Bohuslän - fick i juni veta att de får dela på 60 miljoner från Tillväxtverket för att stärka och utveckla turismen, vilket i sin tur ska öka Sveriges attraktionskraft på den utländska marknaden.
Men nu finns inga pengar för marknadsföring. Regeringen har dragit ner på anslagen och i årets budget har det extra anslaget på 50 miljoner till Visit Sweden - som skulle sköta marknadsföringen i satsningen - strukits. En femtedel av personalstyrkan, ett 20-tal personer, sägs upp och det lär bli svårt för Visit Sweden att marknadsföra orterna.
- Vi har investerat 60 miljoner kronor i att utveckla destinationerna och vi har produkterna klara, men vi har inte råd att marknadsföra dem, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden till Dagens Industri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om