När Trafikverket i dag la fram sin plan för landets infrastruktur fram till år 2029 drog de båda nedläggningshotade tågsträckorna Stångådalsbanan och Tjustbanan riktiga nitlotter.
Av de total 712,5 miljarder kronorna, där större delen avser finansiering av den nya höghastighetsbanan, tilldelades dessa båda noll kronor. Och kritiken över förslaget lät inte vänta på sig.
"Med ett S-lett län, en S-ledd region och en S-ledd regering kan man inte tolka det på annat sätt än att de socialdemokratiska företrädarna för Kalmar län inte har engagerat sig tillräckligt i fråga", skriver Centerpartiet i ett pressmeddelande
Anders Åkesson, klimatpolitisk och trafikpolitisk talesperson för Centerpartiet:
- Vi har från Centerpartiet varit mycket kritiska till att inte höghastighetsprojektet givits en ansvarsfull finansiering skild från övrig finansiering av infrastruktur i vårt land.
Åkesson menar att effekterna av den här planen slår direkt mot landsbygden, med sämre vägar och sämre järnvägar.
–
Det finmaskiga järnvägsnätet vid sidan av stambanorna får heller inte
de resurser som behövs, säger han. Det handlar om väldigt många stäckor
över hela landet som behöver rustas upp.
– Men det åsidosätter regeringen, säger han kritiskt.
Han menar att de här mindre järnvägarna är en kugge i maskineriet som gör att hela nätet fungerar.
– Det är oroväckande att regeringen inte inser det, säger han.