Ingen kom när åldringarna larmade

Åldringarna slog larm med trygghetslarmet när de behövde hjälp nattetid. Men ingen kom. I varje fall inte inom rimlig tid. Därför gör Vimmerby kommun nu två anmälningar enligt Lex Sarah till inspektionen för vård- och omsorg, IVO.

Vimmerby2014-04-05 04:08

Den ena händelsen rör en person som larmat vid tre tillfällen under en samma natt, men där ingen personal besvarat larmen.
- I vår interna utredning har det framkommit att det första larmet inte besvarades av vår personal. När personen sedan larmade vid ytterligare två tillfällen samma natt missade larmoperatören som kommunen har avtal med att kontakta nattpersonalen i den aktuella verksamheten. Detta ledde till att hjälpen uteblev, säger kvalitetssamordnare Hanna Alsér i ett pressmeddelande från kommunen.

Kontroll saknas
Den andra händelsen som nu anmäls handlar också om ett larm nattetid där den utsatta personen inte bedöms ha fått hjälp av personalen inom rimlig tid.
- Vi saknar idag teknisk möjlighet att kontrollera att trygghetslarmen kvitterats och åtgärdats av personalen, säger Hanna Alsér.
Under 2014 införs digital nyckelhantering vilket kommer att möjliggöra kontrollen över hur snabbt ett larm tas emot och åtgärdas av personalen.
- Det är en viktig kvalitetsfråga för att höja brukarens säkerhet, säger Hanna Alsér.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om