Inger genomskådade bluffen från "banken"

Inger Sand fick samtal från "Länsförsäkringar": "Ett företag i Frankrike är på väg att ta ut 19 100 kronor från ditt konto – vi stoppar det om vi får dina uppgifter”.

"De gav sig på fel 60-plussare, säger Inger Sand", som genomskådade bluffbanken.

"De gav sig på fel 60-plussare, säger Inger Sand", som genomskådade bluffbanken.

Foto: privat

Vimmerby2018-05-18 06:45

Mobilen ringde när Inger Sand kom hem i måndags efter en kul kväll på cirkus med barnbarnen. Inget uppringnings-ID, men hon valde att svara.

– Det kunde vara från sjukhuset, tänkte jag. Men det var en kvinna som påstod att hon ringde från IT- och säkerhetsavdelningen på Länsförsäkringar bank. Hon frågade var jag befann mig och jag svarade Vimmerby.

Kvinnan upplyste henne om att ett företag i Frankrike reserverat ett uttag på 19 100 kronor från Ingers konto.

– Klart man blir rädd. Det var ju mycket pengar. Men hon sa att hon kunde hjälpa mig. Fick hon bara mina uppgifter hade hon 30 minuter på sig att stoppa köpet.

Då ringde alla varningsklockor.

– Jag förstod att det inte var ok. Bad henne repetera sitt namn och sa att jag kolla det här och att hon kunde ringa om 10 minuter igen. Då fick hon bråttom, önskade trevlig kväll och la på luren. Hon ringde aldrig tillbaka.

Fräcka bedragare har hittat allt mer sofistikerade sätt att komma över privatpersoners inloggningsuppgifter. Stina Franzén, affärsutvecklingschef på Länsförsäkringar Kalmar län, säger att Nigeriabrev och konstiga mejl på tafflig svenska eller engelska är passé.

– Bedragarna utvecklar sina metoder hela tiden och har blivit fruktansvärt duktiga.Vi är förstås förtvivlade över att folk kan bete sig på det här sättet. Banker jobbar på ett positivt sätt med att scanna av, och därför blir det så trovärdigt för kunden.

Man skulle alltså kunna få den här typen av samtal från sin bank?

– Om jag alltid brukar vara i Sverige med mitt kort och plötsligt gör ett uttag, eller reserverar ett uttag i Frankrike kan det synas och då kan kunden få hjälp. Det skulle kunna vara ett samtal som är på riktigt. Men en bank ber inte om uppgifter när vi ringer upp, de har vi ju tillgång till. Det är det viktigaste att komma ihåg, att aldrig någonsin lämna ut sina uppgifter eller koder.

Inger Sand vill varna andra.

– Det är olustigt. Klart att man tänker på hur det kunde ha blivit om jag varit stressad och inte tänkt ett varv till. Nu insåg jag att det var konstigt att banken, som har alla mina uppgifter, skulle fråga efter dem på det här sättet. Men kvinnan lät trovärdig, jag tror säkert att folk skulle kunna gå på det.

Hon tror att man är mer utsatt som äldre.

– Jag tror faktiskt inte man skulle ringa en 30-40-åring. Men den här gången valde de fel 60-plussare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!