Inget stämde när Svend, 81, fick fakturan för matleverans: ”Får ingen hjälp av kommunen”

Med sina 28 dagar brukar ju februari innebära lite lägre summor på de månatliga räkningarna. Men när Svend Berendt i Storebro fick fakturan för kommunens matdistribution visade det sig vara tvärtom. Där skulle man nämligen ha betalt för 32 dagar. – Hur får man ihop det? Betala för mera mat än det är dagar i månaden, frågar sig Sven, som därefter inte lyckats få kommunen att rätta till misstaget, utan nu tvingas betala in en för hög summa.

Februari månads 28 dagar blev 32 när kommunen skickade ut räkningen för 81-årige Svend Berendts matdistribution. I en månads tid har han nu försökt få Vimmerby kommun att rätta till felet, men har ännu inte lyckats. Foto: Roelof Stroetinga

Februari månads 28 dagar blev 32 när kommunen skickade ut räkningen för 81-årige Svend Berendts matdistribution. I en månads tid har han nu försökt få Vimmerby kommun att rätta till felet, men har ännu inte lyckats. Foto: Roelof Stroetinga

Foto:

Vimmerby2017-04-27 04:10

Tretti’ dagar har november,
april, juni och september.
Februari tju’åtta alén,
alla de övriga trettioen.

Ja, så har den gamla ramsan lärt oss att det är.

Vimmerby kommun verkar dock vara av en annan uppfattning.

För när Svend Berendt, 81 år, i Storebro fick februariräkningen från kommunen, avseende en portion varm mat dagligen under månaden, var den på 32 dagar á 55 kronor. 32 dagar alltså – för månaden med tju´åtta dagar alén.
– Hur får man ihop det? Betala för mera mat än det är dagar i månaden, frågar sig Svend.

Fakturan, som var specificerad och avser perioden 170201-170228, var på totalt 1 760 kronor istället för riktiga 1 540 kronor och damp ner i Svens brevlåda i slutet av mars.

Sedan dess, i en månads tid, har Sven försökt komma tillrätta med problemet och få det löst. Men det har sannerligen inte varit det lättaste.
– Som vanligt är det ingen på kommunen som kan eller vill svara. Jag får ingen hjälp där. Man flyttas från den ena personen till den andra. Jag har ringt fem, sex gånger under den här månaden men bara blivit runtkopplad bland människor som antingen gjort sig oanträffbara eller som skyller på varandra, säger Svend, vars faktura förfaller i morgon, torsdag.
– Jag får betala den här nu. De 220 kronorna lär jag inte se igen. Jag får väl vara glad om det åtminstone blir rätt nästa månad, säger Svend.

Under onsdagen försökte vår tidning få ett svar från kommunen angående fakturans riktighet, vad som har hänt och vart Svend ska vända sig för att få problemet löst. Dock med samma framgång som den 81-årige Storebrobon har haft den senaste månaden.

Efter att först ha pratat med ekonomiavdelningen blev vi hänvisade till socialförvaltningen. Där fick vi rådet att kontakta kost. Enheten – stället där underlag och specifikationer till fakturorna görs.

Men efter att ha ringt sju gånger mellan klockan 08.46 och 15.40, utan att få något svar eller hänvisning vidare, fick vi helt enkelt ge upp.
– Ni kan få ärva min blåslampa, skrattar Svend Berendt när han får höra resultatet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om