Inledningsvis presenterade värdarna Kajsa och Ingvar Källåker sin verksamhet med Gottes Lada och Vimmerby Stugby. Man har 40 bäddar i ett antal övernattningsstugor, vilket har gett 7 000 gästnätter per år. Ladan är nästan exakt 100 år gammal och kommit att få ett nytt liv inom besöksnäringen med sin restaurang med bland annat servering och konserter. Nyligen har man inlett ett samarbete med närliggande Knastorp Kaffe o Kultur vilket vidgar möjligheterna med olika slags evenemang. Något man hoppas kunna utveckla är konferenser under höst, vinter och vår.
Projektledare Cathrine Jansson från Astrid Lindgrens Hembygd informerade om föreningen och möjligheterna att söka medfinansiering.
Magnus Svensson, vice ordförande i Fiesta Eksjö, berättade om arbetet bakom Eksjö stadsfest, som under två dagar lockar drygt 25 000 besökare. Omsättningen ligger på 5,5 miljoner och omkring 70-80 artister uppträder under festen med en artistbudget på cirka 2 miljoner. Växjö universitet har räknat ut att den turistekonomiska effekten är cirka 12 miljoner kronor för stadsfesten. Man har ett varierat program som vänder sig från de allra yngsta och motsvarande till de äldsta, vilket gör att medelåldern på besökarna är 38,7 år.
- Jag ser väldigt lite själv under de här dagarna, utan gör allt annat som måste skötas, säger Magnus samtidigt som han berättar hur duktig han blivit på att åka Segway för att snabbt förflytta sig genom staden. Magnus var väldigt stolt över alla 400 funktionärer som gör ett enormt arbete.
I år arrangeras stadsfesten för elfte året.
Därefter följde gruppdiskussioner med utbyte av tips och idéer kring marknadsföring och ökad samverkan av evenemang. Något som som Ulrica Wall från Tuna Intresseförening kunde berätta om och hur hela bygden samverkar kring aktiviteter och evenemang.
- Det har spridits en mycket positiv anda och alla gläds åt varandras framgångar. Att man har en station utmed smalspåret sätter en prägel på många av aktiviteter. Man har Upptågardag, Tågbingo, Lunchtåget, Torgmys med mellan 100-150 personer på fredagskvällarna med musikquiz, Musikcafé vid Gärdsgårn och Julshow i Bygdegården och mycket mer. Dessutom är det nog få samhällen i Tunas storlek som kan erbjuda en ställplats för husbilar. Allt marknadsför man under TunaTorg och alla föreningar och företag inom besöksnäringen är med.
Under kvällen avslöjade man skulle ordna med en stor marknadsdag den 1 september med många kringaktiviteter och med en avslutande fest på kvällen.
Avslutningsvis på kvällen pratade turistchef Peter Göransson om betydelsen av framgångsrika evenemang i hela Vimmerby kommun.