Turistbyrån har traditionellt sett haft tre ben att stå på. Man har varit en informerat och marknadsfört, förmedlat boenden och drivit en souvenirshop. Att utveckla besöksnäringen i Astrid Lindgrens Vimmerby har hittills varit turistbyråns huvuduppdrag.
Men nu går man in i en ny fas och utökar med fokusområdena Leva & jobba och Evenemang.
- Besöksnäringen är fortfarande vårt huvudfokus, men vi kommer att öka samverkan med övriga näringslivet och föreningar för att hitta vägar att locka människor att bosätta sig i vår kommun. Vi har en fantastisk plattform att använda oss av och när besökare söker efter information inför semestern kan vi ju passa på att visa på allt vi kan erbjuda. Vi har grymt duktiga företag i den här kommunen som skriker efter arbetskraft och kompetens så möjligheten finns ju att ändra livsstil helt och faktiskt flytta hit säger Peter Göransson, turistchef i Vimmerby.
Vad gäller det tredje benet är han noga att poängtera att turistbyrån inte har avsikter att genomföra evenemang, men att man däremot kan vara en samlande funktion för olika aktörer och marknadsföra de evenemang som finns.
Tillgänglighet
Det är viktigt att vara tillgänglig för så många som möjligt och på olika sätt. Turistbyrån arbetar aktivt med såväl hemsida som sociala medier och andra kanaler man har för att nå ut med information. Detta i samverkan med olika aktörer och det är just när man samarbetar som styrkan finns.
- Idag är det ingen annan som har uppdraget att marknadsföra Vimmerby kommun i sin helhet. Vi behöver vara proaktiva på marknaden och möta den efterfrågan som vi har från våra gäster. Det gör att vi idag har en mer marknadsförande funktion via våra olika plattformar och där ser vi en styrka i att samarbeta med näringslivet för att kunna erbjuda just den helheten, berättar Peter.
En annan del av tillgängligheten är i dagarna högst aktuell på turistbyrån.
- Vi ska vara en naturlig mötesplats för människor och håller nu på att uppdatera våra lokaler lite och i detta har vi även funderat på hur vi ska vara tillgängliga för olika personer med olika förutsättningar. Vi har bland annat själva designat en ny disk som ska vara anpassad för olika behov och där vi tar hjälp av lokala entreprenörer för att bygga upp den.
Gränsöverskridande
Med ett finurligt litet leende säger Peter också att nu är det nyheter på gång. Man har länge pratat om en samverkan mellan Vimmerby, Västervik och Visby eftersom den stora målgruppen är densamma. Resande med barn. Tidigt i våras satte sig företrädare för besöksnäringen från alla tre kommunerna ner och började på allvar arbeta med denna idé.
- Det kommer att bli så bra! Vi har verkligen hittat ett upplägg som vi tror på, där vi samarbetar och erbjuder ett bra koncept. Vårt mål är att engagera barnen i reseupplevelsen. De är viktiga beslutsfattare idag så om vi kan involvera dem har vi mycket att vinna. Men jag kan inte avslöja mer än så idag, resten kommer vi att gemensamt presentera i samband med att vi lanserar konceptet, berättar Peter och glittret i blicken avslöjar att han är riktigt nöjd med samarbetet.