För att ytterligare kunna bli starkare inom det område som kallas "short run magazines" har V-TAB de senaste halvåret byggt ut sina produktionslokaler och sedan i februari arbetat med inkörningen av den gigantiska tryckpressen.
Det senaste året har V-TAB flyttat sin produktion från tre andra orter i landet för att helt kunna koncentrera sin magasinsproduktion till Vimmerby.
Alla fick vara med
- Den här investeringen är viktig för oss, eftersom vi nu kan koncentrera vår kärnverksamhet till en enda enhet. Med den här tryckpressen kan vi trycka fler titlar, göra större upplagor med större sidomfång, men givetvis också trycka snabbare än tidigare, menade Peder Schumacher, som kom till Vimmerby med företagsledningen, men som också gett alla anställda en extra lång lunch så att de kunde närvara under hela invigningsevenemanget denna dag.
"Försäljningen var rätt"
Givetvis fanns också Joachim Andersson på plats, nu försäljningschef när det gäller magasin på V-TAB, men tidigare vd och ägare av VTT Grafiska.
- Det visar att försäljningen till V-TAB var rätt. När jag tog över tryckeriet (2005) låg omsättningen på 64 miljoner, för att öka till 217 under min tid. I år pekar det på 350 miljoner och V-TAB:s prognos lyder på 500 miljoner i omsättning på magasinsdelen inom några år. För mig personligen så är det roligaste med allt det här, att den här expansionen sker i just Vimmerby, menade Joachim Andersson.
Invigning av V-TAB:s nyförvärv
Det går fort inom tryckeribranschen, särskilt för tryckerijätten V-TAB som förvärvade VTT Grafiska för mindre än två år sedan.I går skedde invigningen av den senast installerade japanska magasinspressen som har en enorm kapacitet.- Den här maskinen är ett led i vår strategi att bli ännu bättre på heatsetproduktion, menade V-TABs vd Peder Schumacher som invigningstalade.
Givetvis fanns försäljningschefen Joachim Andersson, vd Peder Schumacher och V-TABs platschef David Artmark på plats när den stolta invigningen ägde rum.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!