Den gångna helgen avslutades säsongen på Astrid Lindgrens Näs med julmarknad i tre dagar. En marknad som slår förra årets rekord på 3 552 besökare med råge.
– I år hade vi 4 581, en ökning med 29 procent. Det är helt otroligt bra. Jag är så nöjd, säger Sofia Johnsson, verksamhetschef.
Hon tror att en del av framgångskonceptet är livemusiken.
– Vi har mycket musik på plats, och livemusik är inte att underskatta. Det är inspirerande för gästerna. Eldshowen vi hade på fredagskvällen var också väldigt uppskattad och drog jättestor publik. Det här är något vi kommer att fortsätta utveckla framöver.
Andra anledningar som Sofia Johnsson pekar ut är kvaliteten på utställarna.
– Det är genuint hantverk och genuin mat, med fokus på småländskt. Det tror jag går hem. I år hade vi totalt 57 utställare. Alla stod inte alla tre dagar, men jag är väldigt nöjd med att vi kunnat locka fler utställare i år, både gamla och helt nya.
Responsen från besökarna är övervägande positiv.
– Vi får verkligen höra att folk tycker det är mysigt och fin stämning. Och vi har ju ett trumfkort man nästan glömmer bort när man har det inpå sig hela tiden – kopplingen till Astrid Lindgren. Där har vi något extra.
I takt med ökat publiktryck på marknaden finns också avigsidor. Parkeringsplatserna räcker inte till.
– Det är ett problem vi upplever, vi har bekymmer med att parkeringsplatserna inte räcker. Jag kan tänka mig att vi har ett hundratal platser och det blir trångt, framförallt när det kommer busslaster. I år hade vi i alla fall förmånen att kunna använda Oxgården, i och med att Astrid Lindgrens Värld tagit över anläggningen, och det utökade med ett 30-tal platser.
Problemet med parkeringsplatserna är svårt att göra något åt, förklarar Sofia Johnsson.
– Vi har de ytor vi har, och det blir trångt på parkeringen även under sommaren, inte minst när det kommer husbilar.
Med julmarknaden hamnar totalsiffran för året på 37 811, en bit under rekordåret 2023 då Näs hade 38 392 gäster.
– Tappet som vi ser i år är i juli månad, och vi har sett en tendens i att de svenska bussbolagen inte har samma höga tryck på bokningar som förr om åren. De utländska besökarna ökar däremot och det kan troligtvis bero på den svenska kronan.