Julmarknader uteblir - så påverkas lokala företagare

Pandemin fortsätter att sätta käppar i hjulet för marknader. Vi har pratat med tre företagare som påverkats av vinterns inställda julmarknader på olika sätt.

"Jag har åkt runt till torg i hela Sverige och annonserat i tidningar. Det har funkat okej, men inte alls som normalår." säger Fredrik Larssen.

"Jag har åkt runt till torg i hela Sverige och annonserat i tidningar. Det har funkat okej, men inte alls som normalår." säger Fredrik Larssen.

Foto: Privat

Vimmerby2020-12-09 06:00

Fredrik Larssen från Mariannelund jobbar heltid med att sälja bärprodukter på mässor och marknader. 

– Det är bedrövligt kan man säga. I vår näring jobbar vi på marknader och festivaler och det är ju helt förbjudet, säger han och berättar att han tappat ungefär hälften av sin omsättning det här året.

För att försöka nå ut till kunder har han ställt upp sitt stånd på torg runtom i hela landet. När vi pratar med honom är ett torg i Stockholm dagens arbetsplats. 

– Det är inte många som vet att vi finns vi som jobbar heltid med marknader och mässor. Man ser på TV om restauranger och hotell som går dåligt, men det är inte så mycket om att det är problem för vår affär. 

Förutom att sälja sina produkter fysiskt så har han också en webbshop som fått ett uppsving.

– Den har ökat ganska mycket. Men det är lite roligt för jag tror nästan det är trängre när de hämtar ut paketet på postutlämningen än vad det är på en julmarknad. Man ska handla på nätet och sen köa inomhus för att hämta ut paketet, säger Larssen.

För Caroline Hemmingsson på Bäckängaprodukter från Åkemåla gård, är det bråda dagar trots att julmarknaderna uteblivit. 

– Det funkar faktiskt ganska bra, vi producerar nog ungefär så mycket vi kan och hinner för det här året skulle jag säga ändå. 

En stor anledning till att det tuffar på är att de gått med i Rekoringen, vilket gjort att företagets bärförädling fått ta större plats än tidigare. På Rekoring säljs endast livsmedel, så hantverket har fått hitta andra vägar.

– Just när det gäller hantverket så har vi gjort så att vi har försökt via sociala medier. Vi är med på utställningen på Kopparslagaren i år, det har vi inte varit tidigare och det är jätteroligt, säger Caroline Hemmingsson.

För Lars Johansson på Skogens Honung märktes det största tappet i och med höstens inställda marknader.

– Julmarknader är inte jättestort för mig, men absolut att jag har tappat där. Samtidigt så kommer det lite fler folk och handlar direkt av mig, men det väger absolut inte upp för det man har tappat.

När marknader har uteblivit har han valt att hitta nya vägar genom att satsa mer på caféet. 

– Vid själva cafédelen så har vi gjort det väldigt säkert med bordsbokning och med bara ett sällskap i taget. Det är trevligt och går ganska bra. Det är ju så att man får ställa om lite och göra andra grejer, säger Lars Johansson. 

"Det tar lite tid att tillverka så vi hinner inte tillverka hur mycket som helst heller. Men när man lägger ut det på facebook och instagram så folk kan titta så blir det lite försäljning ändå," säger Caroline Hemmingsson om ullhantverket.
"Det tar lite tid att tillverka så vi hinner inte tillverka hur mycket som helst heller. Men när man lägger ut det på facebook och instagram så folk kan titta så blir det lite försäljning ändå," säger Caroline Hemmingsson om ullhantverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!