Kampen om handelskedjorna

Brist på bra lägen och för liten stad. Det är några av Vimmerbys nackdelar i kampen om affärskedjornas etableringar.
Det säger näringslivschefen Patrik Kinnbom och kommunstyrelsens ordförande Micael Glennfalk, M, som samtidigt pekar på fördelar som redan finns.

En stadskärna med många butiker och en stark dertaljhandel vägertungt  hos Vimmerby kommun. "Vi tar gärna emot kedjor också, och skulle gärna stuva om bland lokaler i centrum för att någon galleria, men kommunen styr inte över precis allt. Och turismen är mycket viktig för Vimmerby."

En stadskärna med många butiker och en stark dertaljhandel vägertungt hos Vimmerby kommun. "Vi tar gärna emot kedjor också, och skulle gärna stuva om bland lokaler i centrum för att någon galleria, men kommunen styr inte över precis allt. Och turismen är mycket viktig för Vimmerby."

Foto:

Vimmerby2012-11-17 05:05


- Det gäller att hitta sin egen profil och Vimmerby har en stark detaljhandel med erkänd kvalité, säger de.
Jämförelse mellan Vimmerby och Västervik ligger alltid nära tillhands. I Västervik duggar etableringar av kända kedjor tätt. Senast var det Jula som avslöjade att man avser att öppna på Ljungheden där de flesta nationella kedjorna redan finns, med Biltema som ett slags flaggskepp.
Varför är inte Vimmerby kommun med i matchen? undras det i olika inspel till vår tidning och påståenden om att kommunen inte gör tillräckligt lyfts gärna fram.

Stark detaljhandel
Vi tog upp tråden med Patrik Kinnbom och Micael Glennfalk.
- Jag är också avundsjuk på att Västervik fick Jula. Men när jag säger det till Västerviksfolk svarar de att de är avundsjuka på den fina detaljhandel Vimmerby har, säger Micael Glennfalk.
Uppgifter gällande att det för ett antal år sedan fanns framskridna planer för att skapa norra Kalmar läns handelcentrum i Vimmerby, men att dåtidens politiker inte nappade.
Kanske är det området som nu vuxit upp i Västervik.
Samtidigt är det också andra kriterier än kommunernas intresse som styr etableringarna.
Mark i rätt läge, befolkningsunderlag och att vissa kedjor redan finns.
- I Västervik finns bra mark och lägen för den här sortens handelsområde, vi saknar det i Vimmerby, under de senaste åren har vi valt att främst jobba för det befintliga näringslivet och handeln, säger Micael Glennfalk.

För lite folk
Patrik Kinnbom pekar också på en annan väsentlig orsak - folkmängden.
- Den här sortens kedjor etablerar sig sällan i orter under 25 000 invånare. Vimmerby stad har 8 000, det hjälper inte att vi har 500 000 besökare under några sommarmånader, säger han.
Det lockar inte kända klädkedjor heller.
- De har fyra säsonger och den viktigaste för dom är våren och då räcker inte underlaget i och omkring Vimmerby kommun till, men visst jobbar vi på att få hit olika kedjor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om