- De håller på och gräver för bredband på vägen utanför vår tomt och de hade grävt av ledningen.
Men när hon gör felanmälan poppar svaret upp - det beror på "extrema regnmängder". Samma svar får hon när hon pratar med Telias kundtjänst.
- Det känns helt absurt. Driver de med mig? Hela södra Sverige har haft en lång och varm höst utan regn.
Helena Egerlid vet knappt om hon ska skratta eller gråta. Det började med en felanmälan. Telefonen och internetuppkopplingen hemma i Skattegården i Rumskulla var stendöd. Helena visste vad det berodde på. Ledningen utanför tomten hade grävts av i samband med bredbandsläggning.
Felanmälan via den automatiska mobiltjänsten gav dock annat besked. Felet berodde på extrema regnmängder.
Ett svar som Helena Egerlid hade lite svårt att köpa, eftersom hon vet att det inte regnat särskilt mycket på sistone vare sig i Rumskulla eller resten av södra Sverige.
- Jag ringde till kundtjänst och hon skulle kolla vad felet var. Jo, "extrema regnmängder". Jag talar om för henne att jag ser. Blå himmel, det är ganska torrt i markerna och utanför mitt fönster jobbar grävmaskinerna och maskinförarna har talat om att de tyvärr grävt av ledningen. Det är det som är felet. Hon ska kolla med Skanova, som sköter underhållet, och återkommer med beskedet att felet beror på "extrema regnmängder". Det kändes som jag hamnat i en roman av Kafka.
Något annat besked stod inte till buds. När felet kunde vara åtgärdat gick inte att säga. Hade hon klagomål kunde hon antingen vänta ett samtal från chefen på kundtjänst - inom fjorton dagar - eller skriva ett brev till Telia i Stockholm.
Läs hela artikeln i fredagstidningen!
"Känns som en roman av Kafka"
När varken internetuppkoppling eller fast telefon funkade i måndags hos Helena Egerlid i Rumskulla visste hon vad felet var.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!