Kaos hos plåtslagaren efter snöchocken

Det plötsliga vinterväglaget tog många på sängen.
– Vi har massor att göra, säger Anders Knutsson, Autorikt Bilplåtslageri i Vimmerby.
Långt ifrån alla har hunnit byta till vinterdäck, men även om det är farligt att halka runt på sommardäck i snön är det inte olagligt. Det är heller ingenting som påverkar försäkringen, om olyckan är framme.

Anders Knutsson, Autorikt.

Anders Knutsson, Autorikt.

Foto: Micael Rundberg

Vimmerby2016-11-09 15:00

När snön började vräka ner i helgen blev trafiksituationen på sina håll kaotisk. Något som märks på bland annat Autorikt Bilplåtslageri i Vimmerby.

– En ovanlig tidig start på vintern. Det är en sak om det kommer några centimeter snö som ett varningsskott, men nu kom det flera decimeter blötsnö på en gång. Det är många som kanat av vägen – in i snövallar, in i träd och annat. Man får vara glad så länge det handlar om materiella skador, säger Anders Knutsson.

På bilverkstaden började veckan med mängder av samtal.

– De första två dagarna har vi nog haft 100 procent mer att göra än normalt, resten av veckan kanske 50 procent. Man tycker synd om folk – värst har det förstås varit för de som fortfarande har sommardäck, men även om man har vinterdäck har det varit besvärligt. Det hjälper inte hur duktig bilförare man är, om det inte finns fäste så glider man.

Påverkar inte

Att glida omkring på sommardäck är förstås ingenting att rekommendera. Men det är inte olagligt – det blir det först efter den 1 december. Däremot får man köra med dubbdäck under perioden 1 oktober till 15 april.

Men om olyckan är framme och man kört med sommardäck i vinterväglag – även om det är i november – kan inte det betecknas som oaktsamhet och därmed påverka försäkringen?

Nej, förklarar Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam:

– Skulle du köra av vägen med sommardäck på bilen blir det ingen nedsättning av ersättningen på grund av det. Då ska det till annat, som att det finns andra påtagliga brister på bilen eller att du exempelvis döms för vårdslöshet. Det är trafiksituationen snarare än däckutrustningen som påverkar.

Stina Franzén, skadechef på Länsförsäkringar i Kalmar län, påminner om en annan viktig detalj – mönsterdjupet på däcken.

– Den ena olyckan är inte den andra lik och det finns flera faktorer att väga in vid skadereglering. Visar det sig att sommardäcken är jätteslitna skulle det kunna vara en omständighet som i sig kan påverka. Det finns anledning att påminna om Transportstyrelsens krav på 1,6 mm mönsterdjup på sommardäck och 3 mm för vinterdäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om