– Det har varit ett rent kaos i sommar, säger Christina Karlsson.
Hon och maken Eje är flitiga användare av KLT:s, Kalmar Länstrafiks, seniorkort och reser regelbundet med Kröståget till Kalmar. Ibland tar de bussen över till Öland för en dag i Borgholm och sen tillbaka hem till Vimmerby igen på kvällen.
Men efter sommarens förseningar, inställda tåg och till och med uteblivna ersättningsbussar tvekar de om det är idé att fortsätta resa med Krösatågen.
Fredagen den 12 augusti är ett tydligt exempel. Då spårade deras dagstur ur på flera sätt. Kalmartåget från Vimmerby 09.45 blev inställt. Någon ersättningsbuss kom heller aldrig.
Eje Karlsson ringde KLT för att få besked.
– Det gick inte att komma fram. Jag stod länge som nummer tre i kö. En annan kvinna som ringde stod som nummer ett – hon kom heller inte fram, berättar han.
Det var många passagerare som förgäves väntade på tåg och buss vid resecentrum i Vimmerby den här förmiddagen.
– Värst är det för alla med tider att passa, hos sjukvården eller ett annat tåg. Vi åker ju bara för nöjes skull, säger Christina Karlsson.
Den aktuella dagen bestämde de sig för att ta nästa tåg, klockan 11.48 – som heller inte kom.
– Då kom i alla fall en ersättningsbuss, säger de.
Minst 2,5 timmar försenade kom de till sin "heldag" i Kalmar. Förmiddagens erfarenheter satte sina spår.
– Vi vågade inte vänta till sista avgången 20.35, utan tog den 18.35. Det tåget var förstås också inställt, säger Eje Karlsson.
Många väntade på det tåget också och det var rörigt på perrongen i Kalmar.
– Det fanns ingen där som kunde ge besked om vad som gällde om buss eller så, säger han.
Efter en halvtimma kom i alla fall en buss.
– Men bara en. Så ett 30-tal passagerare som skulle åkt med tåget fick inte plats, säger Christina Karlsson.
Paret Karlssons tågstrul är bara ett exempel i mängden av inställda tåg och uteblivna ersättningsbussar. De tre senaste månaderna, juli till och med september har 264 tåg ställts in helt eller delvis. Det är 17,4 procent, eller närmare var femte tåg. Det visar KLT:s egen statistik.
– Vi har haft fler inställda avgångar under sommaren i år och det beror på flera olika anledningar, säger Katharina Seijsing, trafik- och planeringschef på KLT.
Hon pekar på brister i infrastrukturen, på att KLT:s fordon är gamla och på brist på personal.
– Det har varit fler inställda tåg på grund av värme och risk för solkurvor, det har också varit mer nedsatt hastighet än vad det brukar, säger Katharina Seijsing.
– Våra fordon är äldre och behöver ofta in på verkstad för översyn och det har också varit bekymmer med hög sjukfrånvaro bland tågpersonalen under sommaren, säger hon.
– Att det ibland även varit svårt att få fram ersättningsbussar bottnar också oftast i brist på chaufförer, säger hon.
Problemen med skicket på järnvägen har kommun- och regionpolitiker länge tryckt på Trafikverket att åtgärda. Region Kalmar har beställt nya tåg, men de kan vara i trafik först 2026.
Vad gör ni för att tågtrafiken ska fungera?
– Vi har en plan för hur alla Krösatåg ska få en ordentlig genomgång. SJ ser över sin personalsituation och hoppas även kunna öppna Kalmar som åkstation. Det görs också utbildningsinsatser så att fler kan köra tågen. Vi har också ett nytt avtal med bussakuten om mer pålitlig ersättningstrafik. Så det gör en del och har blivit bättre. Men vi är långt ifrån nöjda, säger Katharina Seijsing.