Den gemensamma nämnaren är att de är stolta över Hultsfreds kommun och vill sprida kunskap om sina hemtrakter, dela med sig av egna guldkorn för att hjälpa turisterna att hitta delar av kommunen som de annars kanske inte skulle få uppleva.
Putte Svensson Sahlin exempelvis, han är en av årets nya Greeters. Att han har en särdeles stor kärlek till Hultsfred gör han ingen hemlighet av.
– Det är den jag vill dela med mig av och få folk att upptäcka, säger han samtidigt som han tillägger att festivalområdet, Rock City och det egna musikhotellet kan vara självklara val att visa upp då människor han möter ofta är intresserade av musik.
– Men det kan lika gärna handla om att dela med sig av platsen där jag badade som barn eller titta efter berguv tillsammans med Kenna Rosén. Det är en av tjusningarna med Hultsfred, att vad man än efterfrågar så är det inte mer än ett samtal bort.
Förra året gjorde man en liten mjukstart. Nu satsar turistbyrån mer offensivt. Inte bara genom bättre marknadsföring – utan antalet Greeters växer med mer än det dubbla.
– Vi lyfte kanske inte fram möjligheten tillräckligt, för vi hade blygsamma tre bokningar, säger turistkonsulent Jenni Leppelt. I år hoppas vi att det ska få bättre genomslagskraft när vi satsar på sex nya Greeters, med vitt skilda intressen.
Det är inte rätt att kalla dem guider, utan det handlar mer om ett personligt möte med en lokalbo. För att besökarna på så sätt ska få se helt andra delar av Hultsfreds kommun.
Christian Holzer, även han ny Greeter, vet hur avgörande det personliga mötet kan vara. När han turistade i Hultsfred 1996 erbjöd sig mannen han hyrde boendet av att visa traktens pärlor.
– Det bidrog till att vi trivdes förträffligt bra här och kom tillbaka. Efter några år flyttade vi hit och nu vill jag ge tillbaka. För jag som flyttat hit har en benägenhet att utforska området intensivt och hitta saker den från trakten kanske inte lägger märke till. Man blir lätt hemmablind.