Att Astrid Lindgrens figurer dyker upp i alla möjliga – och omöjliga – sammanhang tillhör snarare regel än undantag. På bolaget Saltkråkan AB, där man äger och förvaltar rättigheterna till Astrid Lindgrens verk, är man luttrad. Men därmed inte sagt att man ser mellan fingrarna när det gäller övertramp.
Saltkråkan är tydliga med att det är förbjudet att i ”offentliga sammanhang ikläda sig rollen som Pippi Långstrump, eller någon av Astrid Lindgrens karaktärer”.
Kanske var det en och annan tittare som höjde på ögonbrynen när ”Karlsson på taket” dök upp en sketch i torsdagens semifinal från ESC i Kiev, där Karlsson jagar den ukrainska komikern och popstjärnan Verka Serduchka över ett tak och sedan klättrar över avspärrningar, jagad av säkerhetsvakter, med en bukett slokande tulpaner.
Det här är ingenting som arrangörerna talat om för Saltkråkan.
– Det är inte något som vi har godkänt, licensierat eller känt till, säger Olle Nyman, vd på bolaget.
Att använda Astrid Lindgrens karaktärer utan tillstånd är det ett brott mot hennes upphovsrätt, men det finns undantag inom upphovsrätten för satir och parodi.
Vad kommer ni att göra nu?
– Vi kommer helt enkelt att skriva ett brev till arrangörerna för att informera om det upphovsrättsliga läget och få information om hur detta kunde inträffa.
Vad det kommer att landa i återstår att se.
– Låt oss inte gå händelserna i förväg utan vi tar en sak i sänder.
Karlsson på taket är enormt populär i de rysktalande länderna. Men kärleken till Karlsson är i sig inte någon förmildrande omständighet. Anledningen till att Astrids figurer inte får användas hur som helst är att man vill värna originalet.
– Börjar man rycka ut karaktärerna från sina världar så finns det en risk för att man urvattnar intresset och berättelserna förlorar sin magi. Karlsson på taket bor ju på taket på en gata i Stockholm och lillebror bor i en av lägenheterna under. Kommer han flygande i en Eurovision-föreställning i Ukraina så ligger det ganska långt ifrån vad han är skapad för. Han har flugit fel, kan man säga, säger Olle Nyman i en intervju med Nöjesbladet.