En av KD:s viktigaste frågor inför regionvalet är hälsocentralen i Vimmerby och varför de vill att sjukhusmottagningarna återöppnas.
– Vi behöver locka tillbaka många sjuksköterskor till vården som valt andra yrken eller som är inom bemanningen. Mottagningarna här stängdes mycket för att de behövde personalen på sjukhusen, säger Gudrun Brunegård (KD), andranamnet på regionvalsedeln för Vimmerby och Hultsfred.
Hon, tillsammans med förstanamnet Jimmy Loord och tredjenamnet Anders Andersson, säger att bristen på lokala sjukhusmottagningar bidrar till ökade fossilutsläpp för den enskilde och långa turer med färdtjänst.
– De som kommer från de södra delarna av Hultsfred behöver åka elva mil för att ta sig till Västerviks sjukhus, därför blir Vimmerby hälsocentral en viktig centralpunkt och en viktig vårdinstans i den nära sjukvården, säger Gudrun Brunegård.
Hon lyfter den lokala röntgenavdelningen på hälsocentralen, där bilder skickas till Västerviks sjukhus som bedömer om patienten behöver åka till sjukhuset eller om distriktsläkaren kan behandla det. Hon och partikamraterna vill vara redo när den utrustningen behöver uppdateras.
Vad skulle det kosta?
– Det vet jag inte just nu men att byta ut röntgenutrustning kostar miljonbelopp, hur många vågar jag inte gissa på. Det viktiga är att vi har med det i kommande investeringsplaner.
Krisdemokraterna i Vimmerby och Hultsfred vill att staten ska ta över ansvaret för vården.
– Det får aldrig bli som ett postkodlotteri där vissa drar storvinsten beroende på postnummer. Vi går så långt att vi vill skrota de 21 regionerna. Vi ser att 21 olika regioner inte lyckas leverera jämn vård och kan prioritera olika, säger Jimmy Loord.
Skulle detta flytta pengar från administration till vård?
– Vi har räknat på att vi har 5 000 regionpolitiker som kostar 1,7 miljarder, pengar som kan läggas på den direkta sjukvården, säger Jimmy Loord.
För att öka intäkter till vården vill de minska belastningen på kollektivtrafiken, genom färre bussar i rusningstider och lägre priser för resenärer vid andra tider på dagen.
– Vi vill locka med att folk ska ta bussen lite senare på morgonen och lite senare på kvällen med nästan 15 procent billigare resor. Vi vill ha en kollektivtrafik som inte äter resurser från hälsocentralen, säger Anders Andersson.