Nyligen stod det klart att investmentbolaget Adelis säljer sin ägarandel motsvarande 72 procent i sportkedjan Intersport. I stället tar ledning, styrelse, befintliga minoritetsägare och investerare i form av tidigare och nuvarande handlare, som driver Intersport-butik i egen regi, över.
Hur ser framtiden ut för Intersport?
– Vår strategi och affärsplan påverkas inte. Vi kommer att fortsatta att arbeta operativt för att ständigt bli bättre, säger Pontus Petersson, vd för Intersport.
I Sverige ägs ungefär två tredjedelar av butikerna centralt medan 26 är handlarägda.
– Vimmerbybutiken äger vi själva och den kommer fortsätta att ägas centralt.
Vad innebär övertagandet för butiken i Vimmerby?
– Det är inget dramatiskt. Vimmerbybutiken kommer inte alls att påverkas, vi är jätteglada för närvaron i Vimmerby.
Kan det bli aktuellt att öppna fler butiker?
– Vi tittar ständigt på möjligheten men det är dyrt att öppna butiker. Vi är beroende av att fastighetsägaren vill ha oss i sin fastighet och möter upp med hållbara villkor.
Marginalerna är pressade och konkurrensen global.
– Vi kan optimera på personalsidan men tyvärr blir det så att förmågan att betala hyrorna håller oss tillbaka.
Pontus Petersson säger att det finns ett jättestort behov på många av de orter man av lönsamhetsskäl tidigare stängt butiker.
– Receptet för framgång är ett starkt kunderbjudande med inspirerande butiker på rätt plats.
Han säger att butiker och e-handel måste vara en sammanvävd verksamhet. Det ska gå att handla på nätet och lämna tillbaka i butik eller tvärtom. Sortiment och erbjudanden måste vara samma.
– Oavsett var köpresan börjar ska du alltid känna igen dig.
Enligt Pontus Petersson upplevdes e-handel för kanske tio år sedan som en konkurrent till butikerna men så är det inte längre. Nu är det en styrka att kombinera butiker med e-handel.
– Det digitala är helt integrerat i våra liv i dag. Åtta av tio butiksbesök, baserat på olika sätt att mäta, påbörjas på nätet.
Han säger att för branschen som helhet utgör e-handeln 20 procent.
I Vimmerby-butiken arbetar fem till sju personer och Daniel Lindström är butikschef:
Hur tycker du ni påverkas lokalt av ägarförändringen?
– Det är strategiska beslut för kedjan i stort som vi inte är inblandade i. För vår del är det business as usual som gäller där vi fokuserar på vår uppgift att ta hand om våra kunder varje dag, säger Daniel Lindström.