"Kilometerskatt hade varit spiken i kistan"

När lönen för en utländsk lastbilschaufför är hälften av en svensk chaufförs inkomst råder en osund konkurrens inom åkeribranschen, anser riksdagsledamoten Jan R Andersson (M). Igår besökte han två lokala åkerier för att diskutera läget inom den svenska transportbranschen.

Vimmerby2012-04-03 06:32

Svenska lastbilschaufförer vill se lika regler för alla åkare i hela landet när det exempelvis gäller böter, regler för däck eller trafikförseelser.
- Men i dag är det så att en utländsk lastbilschaufför som till exempel får en fortkörningsbot, bara kan lämna landet och strunta i att betala sina böter här i Sverige. Så kan aldrig en svensk chaufför göra, säger Lars Norén från Börje Svenssons Åkeri AB.
Jan R Andersson vill att polisen ska få större möjligheter att åtgärda problemet, för att hindra chaufförerna från att lämna landet innan boten är betald.

Kilometerskatt - förödande
Förra veckan var diskussionen om en eventuell kilometerskatt för tunga fordon en het debatt som dock slutade med att förslaget röstades ner i riksdagen. Jan R Andersson menar att det vore ett slag direkt riktat mot lokala svenska åkerier.
-En kilometerskatt skulle då finansiera bland annat tunnelbanor i Stockholm, medan vi på landsbygden som är beroende av tung trafik får betala priset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om