Istället för att ringa ett samtal och personligen beställa sin färdtjänst, får kunderna istället knappa in sina val i telefonen efter instruktioner av en inspelad röst. Ett system som många äldre har svårt för. "Majlis" berättade i gårdagens tidning om hur hon blivit bortkopplad, försökt ringa igen men till slut gett upp.
- Jag ringde och försökte boka, men det gick inte. Det är en röst som säger att jag ska trycka på den och den knappen, men jag hinner inte med, berättade hon.
Kalmar läns trafiks trafikdirektör Karl-Johan Bodell menar att kunderna helt enkelt måste vänja sig vid det nya systemet.
- Det är säkert krångligare än att ringa ett samtal. Men det här är det system som vi använder i alla kommuner i hela länet, säger han.
KLT tillbakavisar kritiken
I gårdagens tidning berättade vi om "Majlis" som upplevde det nya systemet att beställa färdtjänst av KLT som krångligt och obegripligt. I dag besvarar KLT kritiken med att det är en förändringens period och att man hoppas att alla kommer lära sig det nya beställningssättet så småningom.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!