Under sommaren har det varit stora problem med förseningar och inställda avgångar på Stångådalsbanan. Nu går flera regioner ihop. De ska framföra kritik och önskemål om förbättringar till Trafikverket.
– Det är två stora saker egentligen som ligger till grund för problematiken. Det ena är kvalitén på spåren. Ungefär 20 procent av de inställda tågen beror på infrastrukturproblem, alltså att det är solkurvor eller att signalsystem inte har fungerat. Den andra delen är att 50 procent av de inställda avgångarna beror på personalbrist, säger Christer Holmgren, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.
De regioner som ligger längs Stångådalsbanan kommer att gå samman.
– Vi ska komma överens om en gemensam tillskrivning till Trafikverket mellan regionerna, så det kommer inom ganska snar framtid att gå ett brev till Trafikverkets ledning.
I mitten på juli skrev Vimmerby Tidning om hur de höga temperaturerna bidrog till inställda avgångar. Då berättade Per Wellberg, som är projektledare på Trafikverket, att underhållsarbete behövs för att minska förseningar och inställda avgångar, men att det inte kan lösa hela problemet.
– Det är många förebyggande åtgärder man måste göra hela året. Men någonstans når man en nivå när det är så varmt att det finns höga risker, sa Per Wellberg.
I juli fanns ingen plan för att rusta upp Stångådalsbanan hos Trafikverket. Nu hoppas Christer Holmgren att skrivelsen från de fem regionerna som går samman ska ge resultat.