Utredningen som infrastrukturkansliet i Kalmar län gjort redovisar en lista på åtgärder som ska leda till kortare restid, fler pendeltåg, fler godståg, höjd standard och sänkta kostnader för underhåll på Stångådalsbanan.
Mötesspår
Det handlar bland annat om ett mötesspår i Gullringen, spårbyte mellan Hultsfred och Berga, helsvetsat spår mellan Bjärka-Säby och upprustning av stationer i bland annat Gullringen, Södra Vi, Målila och Mörlunda för att möjliggöra pendeltågstrafik därifrån.
925 miljoner
Total kostnad på 925 miljoner.
En summa som Michael Leijonhud på Infrastrukturkansliet (där Kinda, Vimmerby, Hultsfred, Högsby och Mönsterås kommuner är medlemmar) inte borde vara några problem för staten att lägga på banan.
Särskilt inte som kostnaden för underhållet minskar om banan moderniseras.
Kan bevisa
- Vi kan bevisa att Trafikverket sänker sina underhållskostnader med 21 miljoner kronor årligen, totalt med 450 miljoner kronor på 50 år som är banans livslängd, säger Michael Leijonhud.
Förslagen innebär en sänkt restid från tre till 2,5 timmar mellan Linköping och Kalmar. På sträckan Vimmerby-Linköping kommer det gå en kvart snabbare 2018 när tanken är att alla åtgärder ska vara klara.
- Det handlar om re-investeringar inte nyinvesteringar, säger Michael Leijonhud, ytterligare ett skäl för Trafikverket att vilja lägga pengar på Stångådalsbanan.
Knapp miljard till Stångådalsbanan
Åtgärder för 925 miljoner kronor på Stångådalsbanan förkortar restiden med en halvtimme och öppnar för pendeltågstrafik mot Linköping och Kalmar. Nu ska infrastrukturkansliets utredning lämnas till Trafikverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!