Kommunen ger stöd för sänkt fart – länsstyrelsen avgör

Kommunen ställer sig bakom kravet på sänkt högsta tillåtna hastighet på Tunavägen genom Älåkra utanför Vimmerby. Det är inte alls säkert att det räcker för en sänkning. Länsstyrelsen har tidigare avslagit de boendes ansökan trots kommunens stöd.

Kommunen ställer sig bakom de boendes begäran om att sänka högsta tillåtna hastighet på länsväg 760 från Hamravägen och söderut genom Älåkra. Men det är länsstyrelsen som har sista ordet.

Kommunen ställer sig bakom de boendes begäran om att sänka högsta tillåtna hastighet på länsväg 760 från Hamravägen och söderut genom Älåkra. Men det är länsstyrelsen som har sista ordet.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2022-03-27 20:00
undefined
Ola Gustafsson (KD) är ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott som hanterar trafikfrågor. "Det är rimligt att sänka dagens 80 kilometer till 70", tycker han.

– 80 kilometer är samma hastighet som gäller för riksväg 23/34. I Älåkra är vägen smal, det är flera hus och brevlådor direkt intill vägen. Därför är det rimligt att sänka, men inte till 50 eller 60 som de sökande vill, utan till 70 kilometer, säger Ola Gustafsson (KD) ordförande i samhällsbyggnadsutskottet och ledamot i kommunstyrelsen som enigt ställt sig bakom de boendes ansökan om sänkt högsta hastighet på vägen.

 Kommunen tycker också att det bör införas omkörningsförbud på den aktuella sträckan.

– Med undantag för långsamma fordon som traktorer eller A-traktorer, säger Ola Gustafsson.

undefined
Vägen är smal, många kör fort och det är många utfarter från bostadsfastigheter. Därför bör hastigheten sänkas, anser de boende utmed Källsåkravägen direkt söder om Vimmerby och får nu stöd för det av kommunen.

Kommunens ställningstagande är ett svar till länsstyrelsen som begärt yttrande från kommunen över två nya ansökningar om sänkt högsta hastighet på den aktuella vägen. En vill sänka till 50 kilometer, den andra till 60 kilometer. Sträckorna för var de boende vill se en sänkning varierar. I ena fallet vill man se sänkt hastighet mellan Hamravägen och Elisabethgården, där det redan i dag finns en kort sträcka med max 60 kilometer. Den andra ansökan pekar på en något kortare sträcka.

Argumenten för en sänkning handlar om smal väg, mycket trafik, ett tiotal bostadsfastigheter med utfarter. De boende tror också att trafiken ökar än mer när den nya halkbanan som byggs i området börjar användas.

Kommunens Trafikråd och kommunstyrelsens går delvis begäran till mötes, men stannar vid en sänkning till 70 kilometer i timmen. Hur det sen blir med den saken är ovisst. Det är länsstyrelsen som har sista ordet och där har det blivit nej tidigare, trots kommunens stöd för en sänkning.

undefined
Kommunen ställer sig bakom de boendes begäran om att sänka högsta tillåtna hastighet på länsväg 760 från Hamravägen och söderut genom Älåkra. Men det är länsstyrelsen som har sista ordet.

Peter Lind är jurist och handlägger trafikfrågor på Länsstyrelsen i Kalmar län.

– Vi har också begärt yttrande från polisen och Trafikverket, och vi har varit ute och inspekterat på plats, säger Peter Lind.

Utifrån det ska länsstyrelsen sen fatta beslut om vilken hastighet som ska gälla och för vilken sträcka. När det blir är oklart.

– De olika instanserna har mars på sig för att komma in med yttrande. Trafikverket har redan yrkat avslag, säger han.

Hur vanligt är det den här sortens begäran leder till sänkt hastighet?

– Vi får in ganska många ansökningar, men det är inte så vanligt att det leder till en sänkning, säger Peter Lind.

Trafikbelastningen är hög, tycker boende som än en gång ansöker om sänkt högsta hastighet på Tunavägen genom Älåkra. Enligt tidigare uppgifter från Trafikverket kör 1 400 fordon per dygn på vägen, varav 100 är tung trafik.
Trafikbelastningen är hög, tycker boende som än en gång ansöker om sänkt högsta hastighet på Tunavägen genom Älåkra. Enligt tidigare uppgifter från Trafikverket kör 1 400 fordon per dygn på vägen, varav 100 är tung trafik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!