– De är väldigt tydliga med att de inte tar nån hänsyn till våra synpunkter, och det tycker jag är tråkigt, säger Mattias Kessén, kyrkogårds- och fastighetsansvarig i Vimmerby Pastorat.
Kommunstyrelsen beslutade vid senaste sammanträdet att ta bort förbudet mot trafik i Kyrkogårdsbacken och anlägga sammanlagt 13 markerade parkeringsplatser, varav tre ska vara reserverade handikapplater, längst upp i Kyrkogårdsbacken.
– Vi och kyrkan är inte riktigt överens. Men det är kommunens mark och för det mesta är det väldigt få som parkerar där, inte vid marknader och begravningar, men annars, och egentligen är kyrkans parkering på andra sidan kyrkogården mot Ica, säger kommunstyrelsens ordförande Helen Nilsson (S) i en kommentar i samband med beslutet.
Skälet till kommunens åtgärder är att man ser ett behov av fler parkeringar i centrum eftersom en del försvunnit på grund av bostadsbyggnation. Ett exempel på det är kvarteret Stören i närheten av Kyrkogården.
Redan i somras tog samhällsbyggnadsavdelningen kontakt med Vimmerby pastorat för en dialog om parkeringsfrågan. I ett skriftligt yttrande visade pastoratet sitt missnöje. Det består fortfarande.
Mattias Kessén beskriver att kyrkogården är mycket välbesökt.
– Nu på våren är det många som kommer för gravvård och på sommaren är det en strid ström dagligen med besökare till framför allt Astrid Lindgrens grav.
– Men det stora är begravningarna. Det kan vara upp till 90-100 besökare och vi har väl ett snitt på runt 40 och de allra flesta kommer i bil. Om det redan står andra bilar på parkeringen blir de som har svårt att gå som drabbas, anser Mattias Kessén.
Han ser inte parkeringen på andra sidan kyrkogården som något bra alternativ.
– Det är omständligt att ta sig till kapellet därifrån, särskilt för de som har svårt att gå.
Begravningar håll främst på torsdagar och fredagar.
Hur attraktiv är parkeringen för allmänheten de dagarna?
– Det vet vi inte.
Kommunstyrelsen är enig i beslutet att öppna Kyrkogårdsbacken för allmän biltrafik så att bilister kan ta sig till parkeringen. Trafiksäkerhetsrådets förslag att behålla förbudet nattetid för att undvika att platsen blir ett tillhåll beaktas inte i beslutet.