I början av förra veckan kom beskedet att Vimmerby kommuns gatuchef blivit utköpt och omedelbart lämnar sin tjänst. Nyheten väckte stor uppmärksamhet i sociala medier, med tanke på den tuffa ekonomiska situation som kommunen är i. Några dagar senare kunde Vimmerby Tidning berätta att ytterligare en kommunal chef köpts ut under det senaste halvåret.
Tillsammans kostade de utköpta cheferna kommunen över en miljon kronor och nu visar handlingar som Vimmerby Tidning tagit del av och undersökt att ytterligare sex personer köpts ut från kommunen de senaste två åren. I de här fallen handlar det dock inte om höga chefer utan om tjänster som undersköterska, administratör, vårdbiträde och lokalvårdare. Uppgifterna kring kostnaden är inte kompletta men vad som är tydligt är att utköpen sammanlagt kostat kommunen minst strax över 535 000 kronor, alltså mer än en halv miljon.
Enligt Erik Wångmar, expert på kommunpolitik och statsvetare vid Linnéuniversitet, är siffran inte skyhög. Han menar att de flesta utköp av personer med lägre löner än chefer ofta inte uppmärksammas i medier.
– Det är inte så ovanligt men det sker i skymundan när det inte handlar om chefer. Det handlar ofta om personliga skäl i sådana fall och det kan vara saker som att man dömts för brott, har missbruksproblem, att man inte sköter jobbet eller har ogiltig frånvaro. Skulle man gå in och dammsuga i andra kommuner skulle jag tro att det ser ut på ett liknande sätt, säger han.
Men kan man inte bara säga upp en person som inte sköter sitt jobb?
– Det kanske man kan men då kan ju facket också driva frågan till arbetsdomstolen, vilket kan bli en långvarig process. I de fallen anses det ofta enklare för kommunen att köpa ut.
Är det inte lite oansvarigt för en kommun i en så tuff ekonomisk situation som Vimmerby?
– Jo, det kan man säga men å andra sidan kan det bli stora skadestånd i arbetsdomstolen också. Jag är inte säker på att det alltid är det bästa sättet men förmodligen så ser man det som det enklaste, säger Erik Wångmar.