PR på sociala medier ska locka till jobben i Vimmerby

Kommunen satsar 100 000 kronor på digital marknadsföring av Vimmerby som arbetsplats. Målet är att locka arbetskraft både till kommunens eget behov och till näringslivet.

Jacob Käll (C) menar att Vimmerby kommun står inför en "jätteutmaning" att rekrytera personal. Nu testar man ett nytt grepp och satsar 100 000 kronor.

Jacob Käll (C) menar att Vimmerby kommun står inför en "jätteutmaning" att rekrytera personal. Nu testar man ett nytt grepp och satsar 100 000 kronor.

Foto: Arkiv: Jimmy Karlsson / TT-bild

Vimmerby2022-06-12 12:00

– Vi står inför en jätteutmaning med rekrytering av ny personal. Det blev akut i våras när företag i besöksnäringen larmade att de inte hade personal för att klara sommaren, säger Jacob Käll (C) ordförande i kommunstyrelsen.

Då beslutade kommunstyrelsen att satsa 100 000 kronor på att marknadsföra lediga jobb och vad Vimmerby kommun har ett erbjuda i övrigt. Det sker på plattformar som facebook och Instagram och administreras av Vimmerby Turistbyrå som en extra tjänst utöver turistbyrån och inflyttningsservicen.

undefined
Daily Paintings Instagram

– Första omgången fokuserar på säsongsjobb till sommaren och är genomförd. Vi har fått en första redovisning i kommunstyrelsen, och den visar att vi nått ut till ganska många, säger Jacob Käll (C).

Enligt utvecklingsavdelningen har hittills 25 400 personer nåtts och 1 780 av dem har klickat in sig vidare på länken till Vimmerby Tillsammans för att få veta mer om de olika säsongsjobb som finns i kommunen.

– Det är till och med den 31 maj och första delen pågick till den 6 juni så det saknas en vecka, säger Patric Engqvist på utvecklingsavdelningen.

Om något företag hittat personal den vägen är oklart.

undefined
Jacob Käll C ordförande i kommunstyrelsen.

Nu är det meningen att kampanjen ska fortsätta med offentliga jobb i omgång två.

– Därefter brett för övriga näringslivet, säger Jacob Käll.

Det står att yrkeskategorierna ska presenteras på "ett Vimmerbyskt sätt".

Vad innebär det?

– Det ska kännas trevligt som känslan ska vara för både staden och landsbygden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!