– Det här är en stomme för arbetet. Sen ska varje enhet ha sin egen struktur för hur man fångar upp och stimulerar barn med särbegåvning eller barn som behöver extra stimulans i något ämne, säger Peter Karlsson (C) sen handlingsplanen antagits av barn- och utbildningsnämnden på onsdagen.
I planen betonas att syftet inte är att avgöra i vilken grad ett barn eller en elev är särskilt begåvad eller inte, utan att i första hand hitta insatser för att ge alla barn och elever ledning och stimulans för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.
– Elever med särbegåvning rör sig om ett fåtal, men det finns många fler som behöver extra stimulans för att inte tappa sugen när det ligger längre fram i ett ämne än övriga, säger Peter Karlsson.
Enligt planen ska all personal ha grundläggande kunskap för att upptäcka och möta särbegåvning och på varje enhet ska en person ha särskilt uttalat ansvar för arbetet.
Kommunen öppnar också en särskild webbsida.
– Där kan lärare och föräldrar ta del av den kunskap som finns. Vi hoppas det ska underlätta att hitta elever som har de här behoven. Vi har fått en del kritik för det här tidigare, men Vimarskolan är ett exempel som ligger långt fram, säger Peter Karlsson.
Alla lärare och rektorer samt nämnden ska få en två timmars utbildning av kvalitetssamordnaren som är certifierad utbildare.
– Det är för att vi ska förstå grunderna, säger Peter Karlsson.