Kommunpolisen: "Det är inte förbjudet att stå där uppe"

Buskörningen i Vimmerby eskalerar och polisen står mer eller mindre maktlösa när ungdomarna kringgår förbuden som kommunen satt upp.

"Vi kan inte lägga all tid och resurs på bilburenungdom, det är inte hållbart i längden. Det är relationsbrott och droger och annat som vi också måste jobba med. Tyvärr räcker vi inte till", säger kommunpolis Håkan Karlsson.

"Vi kan inte lägga all tid och resurs på bilburenungdom, det är inte hållbart i längden. Det är relationsbrott och droger och annat som vi också måste jobba med. Tyvärr räcker vi inte till", säger kommunpolis Håkan Karlsson.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2021-05-18 18:00

Vi har pratat med vissa boende där uppe och de säger att nu har man anpassat sig delvis så att man kör innan 23.00 – och då finns det inga förbud mot att stå där.

Så det är alltså så de går runt förbudet. Får de stå med bilen igång?

– Ja det får de ju, bara de står stilla. Det är inte förbjudet att stå där uppe parkerad efter 23. 

Ni måste alltså ta dem på bar gärning – rullandes?

– Ja då kan vi det. Vanligt folk kanske tror att vi kan beivra om de står parkerade där inne men det kan vi ju inte. 

Det här benämns som Vimmerbys största problem Hur prioriterade är insatserna för arbetet uppe vid ishallen?

– Det innebär inte att vi har en polisbil ständigt stående vid ishallsparkeringen. Det kanske bara är en patrull här – i två kommuner.  Sen ska patrullen vara i Hultsfred och klart att kommer det någon anmälan om en misshandel i Gullringen då åker de ju på det givetvis. Det går före.

Skulle man behöva göra någon punktinsats?

– Nej den modellen fungerar inte. För de här jobbar med sina mobiltelefoner så det räcker med att vi har en punktinsats i en kvart så vet hela staden. Hittills kopplat till buskörning och vårat medborgarlöfte har vi skrivit 51 ordningsbot i år och det är ganska bra. 325 ordningsföreläggande och då innefattar det hastighet och annat vi har skyldighet att kontrollera. Vi kan inte vara överallt samtidigt.

Det är något jag funderat på: Om parkeringen stänger klockan 23.00, borde inte rimligen föräldrar kräva hem sina barn då också? 

– Vi har 132 registrerade A-traktorägare i Vimmerby och Hultsfred kommun. De fick ett personligt brev av mig förra sommaren men man undrar ibland var de är fredag och lördag natt. Man undrar också vad föräldrarna tänker när Karin Bjarnegård städar där uppe varje helg. Bilburen ungdom – i min värld innebär det att bilarna är jätteviktiga men jag får rapporter nu om att det är suparbilar och att man grisar ner. Det kanske de här föräldrarna också borde ta till sig.

Håkan Karlsson är också kritiskt till kostnaderna kring en bot och vem som står för notan.

– Det verktyget vi har när man kör där uppe det är störande onödig körning och det är 1 000 kronor i böter. Men det biter liksom inte. Flera personer har fått böta flera gånger men de bara ler och ger den väl till någon där hemma. Vissa av dem kanske är miljonärer men jag hade blivit sur. Vi hade väl önskat att det inte skulle vara så billigt. Här kan man åka runt i Vimmerby stad och hålla hela grannskapet vaket, däremot om du kommer och kör utan bälte då är det 1 500 i böter. Där är kontrasterna. 

– Numera ser vi också Audi A6 eller A7 – jättefina bilar som man gör om. Det verkar finnas hur mycket pengar som helst. 

Men vad ska de boende göra – flytta?

– Det finns olika varianter som kan förhindra detta men allt kostar pengar. Farthinder som åker upp ur marken och hämmar är ett alternativ. Granngården och Dollarstore har bommat sina parkeringar och de har blivit av med sitt bekymmer – det är nästa steg kanske även om det är tråkigt. 

Ska de fortsätta att anmäla när det körs efter klockan 23.00?

– Ja! Jag vet att folk är trötta på 114 14, det tar tid och är kö. Jag har viss förståelse för att man tröttnar och inte hör av sig – men gör man inte det hamnar inte problemet hos oss tyvärr. Nu vet vi ju och har fått indikationer på att man är tillbaka där uppe och alla poliser här vet om det och vi gör vad vi kan.

Polisen har skickat ut en skrivelse till de 132 registrerade A-traktor ägarna i Vimmerby och Hultsfred kommun om deras skyldigheter som fordonsägare. Bland annat gällande hastigheten fordonet kan framföras i, användandet av bilbälte samt vilket ansvar de har vid en eventuell olycka.
Polisen har skickat ut en skrivelse till de 132 registrerade A-traktor ägarna i Vimmerby och Hultsfred kommun om deras skyldigheter som fordonsägare. Bland annat gällande hastigheten fordonet kan framföras i, användandet av bilbälte samt vilket ansvar de har vid en eventuell olycka.
A-traktorer

I Vimmerby har antalet A-traktorer ökat med 18 procent under 2020, enligt statistik från Transportstyrelsen. Under de senaste 10 åren har antalet ökat med 164 procent vilket motsvarar en ökning på 74 stycken.

Den 15 juli 2020 avskaffades kravet om att bilens hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/tim vid två tredjedelar av ursprungsmotorns maximala varvtal. Förändringen genomfördes för att det skulle vara möjligt att också bygga om automatväxlade bilar till A-traktorer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!