De tre punkterna är i korthet 1) ventilation, 2) brister i underhållet av skolan samt 3) risker för olycksfall och ohälsa.
Punkterna lyder som följer:
1. Ni ska se till att ventilationen är så ordnad och har sådana system för luft-växling och uppfångande av luftföroreningar som alstras i skollokalerna, att luft-kvaliteten i vistelsezonen är tillfredsställande.
2. Ni ska åtgärda de brister i skollokalerna som uppkommit av eftersatt underhåll, så att lokalernas hållfasthet, säkerhet, hygien och funktion säkerställs. Åtgärder som inte genomförs omedelbart, ska dokumenteras i en skriftlig handlingsplan av vilken det ska framgå när åtgärderna ska vara genomförda och vem som ansvarar för att åtgärderna genomförs. Av handlingsplanen ska även framgå att angivna åtgärder är beslutade på beslutsnivå inom kommunen med tillräckliga befogenheter avseende tillförande av resurser.
3a. Ni ska undersöka arbetsförhållandena på arbetsstället och bedöma risken för att arbetstagarna, inklusive elever, kan drabbas av ohälsa och olycksfall i arbetet.
3b. Utifrån resultatet av undersökningen och riskbedömningen enligt kravpunkt 3a ovan, ska ni vidta de åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olyckor.
Under punkten "Underhåll och luftkvalitet" konstaterar man också att temperaturen växlar kraftigt inne i byggnaden. Man har uppmätt skillnader mellan 8 grader (vintertid) – och 30 grader (sommartid.)
Om representanterna för AL-skolan har några synpunkter på de krav som ställs, ska dessa anmälas till Arbetsmiljöverket senast 22:e juni.
Myndigheten överväger i nuläget att ställa krav på att ventilationen och luftkvaliteten (punkt 1) ska vara åtgärdad senast den 1 mars 2017, medan de övriga förbättringskraven har en planerad tidsfrist satt till den 1 december 2016.