Rekrytering av utbildad personal till äldreomsorgen haltar och det är även svårt för kommunen att få tag på outbildade vikarier. I hemtjänsten tillkommer även krav på körkort och tillgång bil, något som försvårar ytterligare.
– Vi har det kravet när det gäller hemtjänsten: att man behöver körkort och tillgång till bil för att kunna ta sig till sin arbetsplats. Det är en utmaning för oss att kunna ta sig till ytterområdena om man inte har tillgång till bil och körkort och det påverkar vår rekrytering, framförallt till sommarmånaderna, säger Hanna Revelj Westrin, verksamhetschef för vård och omsorg i hemmet.
Kan personal med körkort blir flyttade till ytterområdena under semesterperioden?
– Så som vi gör och har gjort sedan lite mer än ett år tillbaka är att våra ytterområden är kopplade in mot ett centralt område, så att man kan samverka över områdesgränserna. Eftersom behovet av hemtjänst är något som rör sig hela tiden så kan man på så vis samverka över områdesgränserna. Det ser vi som en möjlighet och det är väl ett steg i den riktningen skulle jag säga.
Robert Lindström, verksamhetschef för bemanningsenheten på socialförvaltningen, bekräftar att åtgärden som går ut på att flytta personal med körkortskompetens till ytterområdena under semesterperioderna finns med i tanken.
– Sen får vi se om det kommer att behöva aktiveras. Finns det medarbetare med körkort som tjänstgör i tätorten och skulle kunna göra det i ytterområdena får man se det i relation till att annars kanske inte kunna ge alla anställda den semester de önskat sig. I slutet av dagen måste vi alltid se till att kunna garantera brukarna de insatser som de har rätt till och vad man sen tycker är en bättre eller sämre lösning kan säkert vara individuellt, säger han.
Behovet av att eventuellt flytta personal förstås av medarbetare även om det inte är önskvärt.
– Vi hjälper redan till med delegeringar och situationen blir värre och värre varje sommar. Man vill ju såklart vara på sin egen avdelning men det är ingen jätteoro att behöva byta så länge man får god information i förväg. Men sedan är det inte bara att byta ut oss, bemötandet är jätteviktigt för våra brukare, säger medarbetare på Vimarhaga C och F.