Kravbrev om servicekontor

Vimmerby kommun kräver kompensation av staten för kostnader som drabbar kommunen om servicekontoret läggs ned.

Vimmerby2013-01-15 07:35

- Nedläggningen av servicekontoret i Vimmerby påverkar servicen till medborgarna i flera avseenden. Framförallt drabbas de svagaste grupperna som äldre, sjuka och nyanlända flyktingar, skriver kommunalrådet Micael Glennfalk, M, i ett brev till integrationsminister Erik Ullenhag.
Brevet är en direkt följd av det beslut som generaldirektören för Skatteverket, Kjell Dahlström, har fattat om att stänga ett ett tiotal statliga servicekontor runt om i landet. Bland annat det i Vimmerby.

Sämre service
På kontoren ger tre statliga myndigheter, Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten personlig service till medborgarna. Enligt generaldirektörens beslut ska Vimmerbykontret slå igen vid halvårsskiftet och medborgarna hänvisas till myndigheternas kontor i Västervik eller internet.
- För Vimmerbys del innebär det tveklöst sämre service till medborgarna, i synnerhet de svagaste grupperna i samhället. Man kan inte förvänta sig att äldre personer och nyanlända flyktingar själva kan utföra tjänsterna via internet eller själva klara att ta sig sex mil bort för att få personlig service, anser Micael Glennfalk i brevet.
- Personlig service och snabbhet vid besök för råd och stöd, kopior av deklarationer, organisationsnummer med mera som är nödvändiga för att också komma vidare i ärenden hos kommunen är bara några exempel, anser han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om