Här är priolistan för vikarietillsättningen i omsorgen

Socialförvaltningens bemanningsenhet ansvarar för att bemanna enheter inom äldreomsorg och LSS. Vi bad verksamhetschefen förklara hur vikarietillsättningen går till och hur man prioriterar.

"Vi värderar aldrig några beställningar utan kommer det in en beställning hanterar vi den oavsett anledning", säger Robert Lindström, verksamhetschef för socialförvaltningens bemanningsenhet, angående hur vikarietillsättningen går till.

"Vi värderar aldrig några beställningar utan kommer det in en beställning hanterar vi den oavsett anledning", säger Robert Lindström, verksamhetschef för socialförvaltningens bemanningsenhet, angående hur vikarietillsättningen går till.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2022-02-07 18:00

Bemanningsenheten inom socialförvaltningen har funnits i 12 år och har i dagsläget 36 tillsvidareanställda medarbetare som täcker upp behov inom äldreomsorg och LSS.

– Medarbetarna här går på ett annat avtal än vad medarbetarna ute på enheterna gör. De fungerar som en pool och de medarbetarna prioriteras alltid som nummer ett, säger Robert Lindström, verksamhetschef för bemanningsenheten.

Hur går en beställning av en vikarie till?

– När enheten uppmärksammar ett behov är det alltid enheten som lägger en beställning till bemanningsenheten. I beställningen så finns det möjlighet att skriva med krav på kompetenser så som att den man behöver måste ha delegering eller körkort. Det är alltid utifrån beställande enhets beställning som vi utgår. Vi värderar aldrig några beställningar utan kommer det in en beställning hanterar vi den oavsett anledning.

Lindström förklarar att när en vikarie ska tillsättas börjar man alltid i den egna bemanningspoolen innan man går vidare till de vikarier som man redan anställt och introducerat på enheterna.

– Har någon inte blivit introducerad på en enhet kommer den inte upp som tillgänglig för att jobba där. Medarbetare utan formell kompetens blir tillfrågade först när tillsvidaremedarbetarna och de med formell kompetens har blivit tillfrågade.

Hur har ni arbetat under pandemin sett till smittspridningen?

– Vi gick tidigt in och begränsade de medarbetare som rört sig över olika enheter. När hela organisationen sedan blev tryggare, med skyddutrustning och allt började falla på plats på ett bättre sätt, har vi haft möjlighet att flytta medarbetare utan att se att vi flyttar runt smitta. Pandemin är en svår bemanningssituation, även innan pandemin, och alla kommuner har under lång tid diskuterat att det blir mindre och mindre medarbetare till ett lika stort eller större behov så det är klart att pandemin har satt saker på sin spets. 

Känner du dig trygg med hur kommunen hanterat situationen med minimering av smittspridning?

– Ska jag vara helt ärlig är jag positiv till hur vi har hanterat det, alltifrån medarbetare till chefer till hela organisationen. Vi har fått exempel på kommuner där man haft svårt att över huvudtaget bemanna verksamheten och man har fått flytta folk från annan kommunal verksamhet in i äldreomsorg och liknande. Vi har än så länge – om inget ytterligare händer– klarat av situationen. Sedan råder det inget tvivel om att det varit en jättetuff situation för alla inblandade, säger Lindström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!