Orten Knutby är numera bekant för en bred allmänhet. Det lilla samhället med sin frikyrkoförsamling där något gick snett. Församlingens ledare, pastorn, sitter i häkte och kvällstidningarna ger oss beskrivningar av livet i byn. Beskrivningar som ger oss bilder i huvudet av något riktigt otäckt och farligt. Oavsett vad som egentligen hänt så kvarstår faktum; två av pastorns fruar lever inte längre och ytterligare en man är skottskadad. Frågorna som infinner sig är många. Några frågor kommer säkert att ständigt få vara obesvarade.
Bertil Wijk är pastor i Baptistförsamlingen här i Vimmerby. Lennart Nilsson är pastor i Pingstförsamlingen här i Vimmerby. De har båda läst om Knutby och de har känt reaktioner från sina medmänniskor. Självklart reagerar de själva också.
- Det vi ser här är en överväldigande mängd offer, säger Bertil.
Gick snett
Vi talar om barnen, både de närmsta, pastorns egna som fått leva med att deras egen mor hastigt dog och att deras unga styvmor mördats, men också om andra barn som finns i församlingen.
- Det är barn som är skadade för livet, säger Lennart.
Lennart och Bertil kan inte ge ett svar på frågan varför Knutby-församlingen beter sig som den gör. Men den konkreta isoleringen är med all sannolikhet en förklaring till hur det kunnat gå så snett.
- De har inte haft någon kontakt med andra under minst fem år.
Lennart är själv bekant med ett par som under ett och ett halvt år försökt få kontakt med sitt barn och sina barnbarn utan att kunna nå dem.
- Handlar det om att skydda sig från en påträngande omvärld, eller handlar det om att skydda sig från insyn från omvärlden?, frågar sig Lennart.
Lång process
Både Lennart och Bertil undrar också vad som kan ha skapat en grogrund för att det skulle gå som det gjort. Alla vet att det har hänt förr; kanske finns de mest kända fallen i USA.
- Vad är det för en mekanism som saknas?, undrar Bertil.
På frågan varför finns förstås heller inget enkelt svar. Bertil tror att Knutby-församlingen kan ha varit en församling som alla andra församlingar för sådär tio år sedan. Den teorin skulle innebära att Knutby skulle kunnat vara Vimmerby. Viken församling som helst.
- Det gäller att ha antennerna ute. Vara vaksam.
- Men som vi har det i dag här i Vimmerby skulle det inte vara möjligt, säger Lennart, inte med den struktur vi har, fortsätter han.
Att förändra beslutsordningen till att bli en sluten och inåtvänd ordning skulle vara en mycket lång process. Själva förutsättningen för att en församling ska kunna utvecklas så som Knutby gjort är just isolering.
Men både Bertil och Lennart är noga med att poängtera att vi inte vet exakt vad som hänt i Knutby. Vi har inte varit där men alla har vi läst tidningar och sett nyheter på tv.
- Jag hoppas verkligen att sanningen kommer fram, säger de båda.
Reaktioner
En punkt är de mycket bestämda på; anklagelserna mot pastorn, om de är sanna, borde normalt sett leda till att han omedelbart trädde tillbaka.
- Det är oss fullständigt främmande att de kan ha det på detta sätt.
Människor i deras närhet har reagerat, det går inte att ta miste på. Reaktionerna har bestått i allt från en ny sorts tystnad till raka frågor.
- Frågor besvarar jag gärna, säger Lennart.
Att hela historien i Knutby väcker så starka känslor hos människor beror på flera saker. Lennart och Bertil tror att en del är att bilden av den "kristna" människan fått sig en stor törn.
- Va, beter de sig så? Det stämmer inte alls.
Samtidigt finns det en del av befolkningen som alltid sneglat på frikyrkligheten med misstänksamhet.
- Och de får vatten på sin kvarn nu.
Inget kristet budskap
Hur stämmer då Knutby-församlingens agerande ihop med det kristna budskapet?
- Det är en bra fråga, jag kan inte se att det gör det, säger Lennart.
Fortfarande då utifrån massmedias bild av Knutby.
- Jag tror att de var på rätt väg från början men någonstans gick det fel, säger Lennart.
- Det står i bibeln om att man ska dömas av sitt eget samvete, och om pastorn där har något som helst samvete så tar han konsekvenserna av sitt handlande, säger Bertil.
Knutby känns overkligt samtidigt som det är en verklighet att vara medveten om. En sak är både Bertil och Lennart säkra på; Knutby-församlingen har missat betydelsen av kristendomens grundläggande kärleksbudskap.
- Du ska älska Gud och du ska älska din nästa så som dig själv. Globalt och lokalt görs mycket av kärlek. I Knutby har vi i stället egoism som kallas kärlek. Det blir något besudlat och lågt av det, säger Bertil.
Vi kommer in på osunda tolkningar och glansiga tv-evangelister som profiterar på andras olycka.
- Det blir ett roffande i stället.
Vem är kristi brud?
Precis som överallt annars i samhället finns det olika delar även inom frikyrkligheten.
- Vi hör till samma område men detta är en mörk spegelbild, säger Bertil.
De hoppas att inte människor ska dra alla frikyrkliga över en kam - tro att alla är likadana.
Både Lennart och Bertil berättar att båda församlingarna här är oerhört noga med öppenheten. Sedan finns det ett område där slutenheten är total!
- Bikten stannar hos mig!, säger Bertil, men när det gäller ekonomin och beslutsordningen i övrigt, där ska alla ha insyn.
En benämning som används flitigt i Knutby-sammanhang är Kristi brud. Vad är, eller vem är, Kristi brud?
- Uttrycket finns inte exakt i bibeln.
Bertil förklarar att den mest klassiska tolkningen av bibeln är att församlingen, hela inte en person, är kristi brud.
- Att kristi brud skulle vara en person är unikt för Knutby, säger Bertil.
Lennart har hört talas om den kvinna som uppges kalla sig för Kristi brud. Hon har tidigare beökt en församling några mil bort.
- Som ung kvinna var hon mycket karismatisk, hade stark utstrålning.
Hur det har gått till när hon började kallas Kristi brud vet vi inte, men Lennart gissar.
- Man kan misstänka att hon själv sagt att hon är utsedd av Jesus.
Han ger inte mycket för värdet av en sådan självpåtagen roll.
- Något man utsett sig själv till har inte särskilt stort värde.
Normal igen
Om församlingen i Knutby någonsin kan bli en normal församling vet vi inte heller. Men Lennart och Bertil tror att ur kaoset kan det komma något gott, kanske inte i Knutby men på andra ställen.
- Vi kan rannsaka oss hur vi egentligen lever.
- Det tvingar oss att ställa frågan; kan det samma hända här?
Det finns en risk att i stället för att rannsaka och visa öppenhet, att församlingar drar sig undan.
- Av rädsla för att missuppfattas.
Lennart drar parallellen till svenska fanan vars symbolik "tagits" ifrån svenskarna till viss del. Sak samma skulle kunna hända om frikyrkliga yttringar dämpas av rädsla för att omvärlden ska tro "att det är nog som i Knutby".
- Det är en fara att vara vaksam på.
Kunde Vimmerby vara Knutby..?
Vimmerby ligger långt i från Knutby. Ändå skulle förvisso det som inträffat i Knutby kunna inträffa även här om förutsättningarna vore de rätta. Vi har träffat två frikyrkopastorer och talat om Knutby-församlingen.- Det är en tragedi, naturligtvis, säger Bertil Wijk, pastor i Betelförsamlingen i Vimmerby.
Lennart Nilsson, pastor i Pingstförsamlingen, Vimmerby och Bertil Wijk, pastor i Baptistförsamlingen, Vimmerby.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!