Det är nu mer än ett år sedan som pengar avsattes i 2018 års investeringsbudget och beställningen av en ny stegbil till räddningstjänsten i Vimmerby gjordes. För en dryg vecka sedan kom den hem.
– Det här är den modernaste stegbilen i Sverige just nu. Den som har stått förebild och som vi har tittat på finns i Falun. Vi plankade den rakt av och la till några justeringar och tillägg som vi ville ha. Dessa bilar är egentligen rullande prototyper, berättar Stefan Larsson.
Totalkostnaden för den nya stegbilen landade på 7,3 miljoner kronor.
– Den kommer göra stor skillnad för oss i vårt jobba att rädda liv. Den viktigaste egenskapen är att den opererar avsevärt mycket snabbare än vår gamla stegbil, även vid förflyttningar. Sedan är prestandan en helt annan, säger Stefan Larsson.
Räddningstjänsten kategoriserar sina bilar på tre sätt; livräddningsfordon, funktionsfordon och resursfordon. Stegbil är ett livräddningsfordon – fordonet ska helt enkelt rädda liv.
Maskinstegen på räddningstjänstens sträcker sig hela 32 meter upp i luften och kan även vikas över hustak, vilket Stefan Larsson menar ger räddningstjänsten helt andra möjligheter.
– Det är helt enkelt ett bättre livräddningsredskap som opererar mycket mer effektivt. Dess kapacitet möjliggör även byggnation av andra sorters hus i kommunen, då vår maskinstege räknas som en alternativ nödutgång.
Den nya stegbilen hos räddningstjänsten i Vimmerby är specialbyggd och består av ett svenskt Scania-chassi samt ett stegpaket som är byggt i södra Tyskland.
Den tidigare stegbilen har en stege på 26 meter och har tidigare rullat i Eksjö. Den ska nu säljas. Och faktum är att det finns en begagnatmarknad för ”gamla” brandbilar.
– Antingen är det en annan räddningstjänst som köper den, eller exempelvis ett energibolag med behov av att ta sig upp och jobba på höjder. För det är ju så att brandkårens bilar knappt har gått någonting – om en sådan här står på en räddningstjänst i 20-25 år kommer den kanske upp i 2 000 mil. Den första servicen hinner ju knappt göras, säger Stefan Larsson och skrattar.
Vid utformningen av den nya stegbilen har även ergonomin varit i fokus.
– Det är många tunga lyft i vårt jobb. Med den här bilen har vi försökt att skapa en bra arbetssituation tack vare ganska små ändringar och kompletteringar, berättar Stefan Larsson.