– Vi vill sänka, men det är inte rimligt att göra det till 2022. Prognosen för resultatet och stora investeringar i en ny förskola, nytt vård- och omsorgsboende gör att det inte är realistiskt att sänka. Men vi ställer oss frågan inför varje ny budget, säger Jacob Käll (C) ordförande i kommunstyrelsen.
Vice ordföranden, Marie Nicholson (M) instämmer till stor del, men levererar samtidigt vad som kan ses som ett första vallöfte.
– När vi börjar med budgeten för 2023 till vår är moderaternas ingång att en skattesänkning ska inledas med små steg. Vi tänker kanske tio öre per år, säger Marie Nicholson.
Hon motiverar det med att hon nu ser en vändning i kommunens ekonomi.
– Vi höjde i ett tufft läge när vi hade stora underskott i barn- och utbildningsnämnden och i socialnämnden. Nu är vi av olika skäl i en annan situation och redovisar höga resultat, och även om de är dopade av statsbidrag är det dags att se om det håller med en försiktig skattesänkning. En kommun ska inte gå med vinst och när vi nu når resultatetmålen ska vi inte ta ut extra pengar från invånarna, säger Marie Nicholson.
Skattehöjningen 2016 motiverades särskilt av behovet att amortera ner höga låneskulder. Det har också skett, men nu amorterar inte kommunen längre på skulderna.
– Nu behöver vi ta upp nya lån och då skulle det ju bara vara att skicka in pengarna för att sen låna tillbaka allt igen, alltså då skulle vi behöva låna mer än om vi inte amorterar, säger Jacob Käll.
– Så går det ju också att se på det, men det är en farlig väg att gå, anser Helen Nilsson och påpekar att det inte är särskilt många år sen kommunen låg farligt nära lånetaket.
Hon ser inget utrymme för en skattesänkning.
– Nej, inte inom överskådlig tid. I så fall behöver vi mer statliga inkomster, och egentligen kanske det är bättre att höja den statliga skatten. Det slår inte lika mycket mot de med låga inkomster.
Vimmerby har i dag länet högsta och hela Smålands näst högsta kommunalskatt. På varje intjänad hundralapp betalar invånarna 22,36 kronor till kommunkassan. I grannkommunen Västervik är skatten 1,20 kronor lägre. Det gör att en Vimmerbybo med en normal inkomst på cirka 350 000 kronor om året betalar drygt 4 000 kronor mer i kommunalskatt än vad en motsvarande löntagare i Västerviks kommun gör på ett år.
– För de som inte har så gott om pengar är det mycket, men inte så mycket för de som har det gott ställt. Men den viktigaste frågan är; vad får vi för pengarna? Används de rätt? Det är mer där vi behöver fokusera än på om vi kan sänka skatten, säger Helen Nilsson.
Hur påverkar den höga skatten kommunens attraktionskraft?
– Det är säkert en faktor, men jag tror att det finns mycket annat som spelar in som boende och service, säger Jacob Käll.
– Det finns nog en del personer som tittar på det, men det är inte skatten som avgör attraktionskraften. Det är mycket annat, säger Helen Nilsson.
– Jag tror att det är en sak som man tittar på vid bosättning, men det är inte nummer ett eller det viktigaste, man räknar nog mer på bostadspriser och kanske taxor. Sen tror jag att skola och barnomsorg är viktigare än skatten för barnfamiljer. Samtidigt har vi ett antal kommuner nära nog för att arbetspendla ifrån så skatten har ett viktigt signalvärde, säger Marie Nicholson.