I SMHI:s nationella emissionsdatabas redovisas utsläpp av växthusgaser uppdelat på totalt 55 olika sektorer separat ända ner på kommunnivå. Arvid Lindblad, hållbarhetsstrateg på Hultsfred-Vimmerby miljö- och byggnadsförvaltning, är insatt i siffrorna och berättar hur kommunerna lokalt arbetar för att förhålla sig till dem.
– Det vi håller koll på är dels koldioxidutsläpp men också de totala utsläppen av växthusgaser. Vi följer siffrorna och tittar också mycket på hur andra kommuner gör. Det finns reduceringsvägledningar på länsnivå och annat kampanjarbete där man pratar om att man ska nå en halvering varje decennium. Det är det vi försöker få in i vårt arbete och det är en stor utmaning, säger han.
Siffrorna, som uppdateras retroaktivt och sträcker sig fram till och med 2019, visar att totalt 106 602 ton växthusgaser släpptes ut i Vimmerby kommun det året, jämfört med 81 158 ton i Hultsfred. Sedan 2010 visar siffrorna en minskning med 19 213 ton för Vimmerby respektive 46 265 ton för Hultsfred.
– Vissa kategorier har bytt plats med varandra, vissa har stagnerat och andra går till och med uppåt. Generellt har det i Vimmerby inte hänt så mycket med kurvorna för jordbruk och transporter, som är de största. Tittar man på kurvan för uppvärmning av bostäder ser man att den minskat kraftigt när många börjat använda sig av alternativ till olja, som fjärrvärme och värmepumpar, säger Arvid Lindblad.
I Vimmerby stod jordbruket för 46 079 ton utsläppta växthusgaser 2019, alltså drygt 40 procent av totalen. Det beror enligt hållbarhetsstrategen till största del på gödselhanteringen. Jordbrukets utsläpp låg kvar på ungefär samma nivå som 2010 men inom kategorin transporter minskade de med 8 431 ton, det vill säga drygt 20 procent.
– När det kommer till transporter finns möjlighet att ställa om till andra typer av bränslen än de fossila. Tittar man på specifikt kurvan för utsläpp av koldioxid ser man att det är enklare att sätta in insatser där. Det är fokus nummer ett, säger Arvid Lindblad.
För både Vimmerby och Hultsfreds del visar kategorin Utrikes transporter noll utsläpp men de siffrorna stämmer inte, enligt hållbarhetsstrategen.
– Det finns inte data utan det är en siffra vi själva får ta fram. Jag gissar att den ligger någonstans mellan 20 000 och 30 000 ton, men det är inte helt enkelt att räkna ut, säger Arvid Lindblad.