Louise Reinholdsson är lärare på högstadiet på Astrid Lindgrens skola. Hon är nöjd med vändningen i skolfrågan.
– Jag har inte hoppats på en stor högstadieskola, så jag tycker det är ett bra beslut. Jag vill jobba på en mindre skola och jag tror det är bra för eleverna att gå på en mindre skola, säger hon.
Kort innan kommunens pressinfo med media fick skolledarna information om beslutet att inte bygga nytt.
– Med tanke på det ekonomiska läget är det ett väntat beslut och jag tycker det visar på ansvarstagande. Sen finns det behov att jobba med. Det vet vi här på AL-skolan som levt med det ganska länge, säger Josephine Svensson, rektor för högstadiet på AL-skolan.
– Sen tror jag att ett beslut att bygga nytt inte ändrat på det på kort sikt, eftersom det behövts göras åtgärder innan den nya skolan blivit klar, säger hon.
I dag går drygt 210 elever på högstadiet på AL-skolan. På Vimarskolan rör det sig om cirka 400 elever.
– Det hade inneburit en ökning till 600 tonåringar på samma yta. Det tror jag varit en tankegång bland personalen, säger Josephine Svensson.
Jeanette Svahn är högstadielärare på AL-skolan och har nyligen börjat jobba i Vimmerby.
– Jag är så tacksam att jag kommit ifrån en stor skola med 600 elever där jag jobbade förut. På en mindre skola som här ser personalen alla elever, och man kan hjälpa på ett annat vis när det är litet. Det är den stora fördelen, anser hon.
Ett skäl för politikernas beslut är risken att en nybyggnation gått ut över lärartäthet och andra resurser i skolan.
– Den risken var säkert stor, nu hoppas vi på mer satsningar för det finns behov av många olika insatser för eleverna, säger Josephine Svensson.
Lärarna instämmer också i att det behövs mer resurser både i lokaler och personal.
– Jag vill ha eleverna här på skolan hela tiden, så att de till exempel inte behöver gå till Vimarskolan för att ha hemskunskap. Det ska finnas lokaler här och tillräckligt med klassrum så att vi kan lägga bättre scheman. Vi är för trångbodda, tycker Louise Reinholdsson.
Jeanette Svahn pekar på ett annat exempel.
– I dag har alla elever chromebook, men alla kan inte ladda för el-standarden i klassrummen räcker inte.
– Det behövs mer än bara läraresurser också. Till exempel kuratorer för bättre elevhälsa, säger Louise Reinholdsson.