Lärare experimenterade

Hur fångar man vinden? Var går gränsen mellan flyta och sjunka? När pedagoger från förskolan och grundskolan hade undervisning i NTA var det experiment som fick styra svaren.

Camilla Johansson fångar vinden med en sopsäck.

Camilla Johansson fångar vinden med en sopsäck.

Foto:

Vimmerby2015-02-03 07:11


Häromdagen fick förskollärare och grundskollärare undervisning i NTA, Naturvetenskap och Teknik för Alla, i Focushuset i Vimmerby. NTA ger utbildningar till lärare, som stöd i den spännande och utmanande uppgiften att stimulera eleven till aktivt lärande.

Olika teman
NTA bjuder på 22 teman anpassade för elever från förskola till och med högstadiet på grundskolan. Två av dem behandlades nu och det var temat "Luft" till förskollärare och "Flyta eller sjunka" för grundskolelärare i mellanstadiet.
Förskollärarna Camilla Johansson och Heléna Lindh har utbildat sig till NTA-lärare. Camilla talade om "Luft" och Heléna om "Flyta eller sjunka". I temat Luft för förskolan finns en samling experiment, som täcker in många av luftens egenskaper, så att barnen i leken och experimenterandet får möjlighet att upptäcka olika fenomen som vindstyrka och vindriktning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om