Larmet: Stort rekryteringsbehov i hela kommunen

Besöksnäringen har länge haft svårt att rekrytera personal något som nu också visar sig även i andra branscher i kommunen. Därför ska nu utvecklingsavdelningen ta fram förslag för att öka attraktionskraften i kommunen.

Astrid Lindgrens Värld har fler platser än vad de just nu kan fylla, särskilt i restaurangdelen berättar vd Joacim Johansson. Utvecklingschef Tommy Dahlgren leder utvecklingsavdelningens arbete med att ta fram former för hur kommunen kan stötta näringslivet i rekryteringsutmaningarna.

Astrid Lindgrens Värld har fler platser än vad de just nu kan fylla, särskilt i restaurangdelen berättar vd Joacim Johansson. Utvecklingschef Tommy Dahlgren leder utvecklingsavdelningens arbete med att ta fram former för hur kommunen kan stötta näringslivet i rekryteringsutmaningarna.

Foto: Johannes Widergren/Johanna Rotebäck

Vimmerby2022-02-15 21:00

Företag i kommunen, främst inom besöksnäringen, rapporterar om stora rekryteringsbehov varför utvecklingsavdelningen nu aktivt arbetar med former för hur man kan stötta upp. 

– Väldigt kort handlar det om på vilket vis vi som kommun kan kraftsamla kring kompetensförsörjningen för att också kunna nå ut och visa på de arbetstillfällen som finns. Vi ser också ett stort rekryteringsbehov även inom handeln, industrin och inte minst den egna kommunala verksamheten, säger utvecklingschef Tommy Dahlgren.

Är inte Vimmerby en attraktiv kommun att arbeta i?

– Det tror jag absolut att det är, vi behöver nog helt enkelt bara nylansera oss lite efter pandemin.

Besöksnäringen har länge haft det tufft med rekrytering och framförallt restaurangbranschen har kämpat med att hitta personal med rätt utbildning och kompetens.

– Pandemin har gjort att många valt att skola om sig. Det har varit en osäkrare arbetsmarknad inom besöksnäringen där det svängt fort och vi har ännu inte sett effekten fullt ut av de släppta restriktionerna heller, säger Dahlgren.

Astrid Lindgrens Värld, navet i besöksnäringen, är ett av de företag som fått erfara det ansträngda rekryteringsläget.

– Absolut är det så att vi har ett större behov än vad vi har att tillgå. Det har även innan pandemin varit utmanande att rekrytera till vår bransch och många som arbetat hos oss tidigare har valt att gå vidare till annat, säger Joacim Johansson vd på Astrid Lindgrens Värld.

Vilken yrkeskategori är stört utmaning att rekrytera?

– Kocksidan, absolut. Kock och kallskänkor är jättesvårt.

Vilket stöd skulle ni vilja se från kommunen?

– Det är en svår fråga men om man får önska så är det att vi behöver kroka arm i att lösa boendesituationen. Vi behöver hjälpas åt att ordna bra bostäder. Tidigare har inte det varit en lika viktigt men idag är det en del av hela samhällsutvecklingen. Många värdesätter boendestandard och väljer arbete efter vad som erbjuds.

ALV har sedan tidigare berättat om planerna på ett eget personalboende men ännu befinner man sig inte i ett läge där det är genomförbart. Trots det ser man positivt på den utmaning man står inför.

– Det är helt klart ändå så att det är en glad utmaning att ta sig an istället för att behöva skicka hem folk, säger Johansson.

Tommy Dahlgren, utveklingschef.
Tommy Dahlgren, utveklingschef.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!