Läromedel från början av 90-talet

Vimarskolans elever har varken tillräckligt antal eller tillräckligt kvalitativt läromedel. I samhällskunskap och geografi tvingas vissa använda läromedel från tidigt 90-tal.
Bristen på läromedel är bara en av sakerna som Skolinspektionen anmärker på i sina tillsynsbeslut om Vimarskolans F-6 och högstadium.

Nio anmärkningar. Vimarskolan F-6 råkar värst ut i Skolinspektionens tillsynsrapport om verksamheten. Huvudmannen Vimmerby kommun måste nu åtgärda hela nio punkter på enheten. Allvarligast är att elever i behov av särskilt stöd inte får det i tillräcklig utsträckning.

Nio anmärkningar. Vimarskolan F-6 råkar värst ut i Skolinspektionens tillsynsrapport om verksamheten. Huvudmannen Vimmerby kommun måste nu åtgärda hela nio punkter på enheten. Allvarligast är att elever i behov av särskilt stöd inte får det i tillräcklig utsträckning.

Foto:

Vimmerby2014-03-15 05:08


På punkt efter punkt krävs Vimarskolan på åtgärder av Skolinspektionen. Totalt uppmärksammar tillsynsrapporterna nio brister på skolans enhet med förskola, lågstadium och mellanstadium samt fem brister på skolans högstadium.
Mest genant är givetvis att eleverna bedöms sakna tillräckligt med läromedel. I rapporten för F-6 skriver Skolinspektionen att man "saknar aktuella läroböcker i tillräcklig mängd för att alla elever ska få tillgång till läromedel av god kvalitet" och att "läroböcker från tidigt 1990-tal fortfarande används i geografi och samhällskunskap".

Saknar internetanslutning
Eleverna har även svårt att hitta information på annat håll. Skolans bibliotek uppfyller inte författningarnas krav eftersom utbudet av facklitteratur är "mycket begränsat". På internet har man ännu svårare att leta fram fakta eftersom "stora delar" av skolans lokaler saknar fungerande internetanslutning. Högstadielärarna upplever att eleverna "nästan aldrig" får söka information med digitala hjälpmedel.
Men det är inte bara internetanslutning som saknas. Underhållet av datorerna fungerar inte - elevernas arbeten försvinner spårlöst - och datorlektionen "gör att lektionstid försvinner" och förhindrar "den undervisning som läroplanen kräver".
- Den kritiken är inte särskilt vanlig, men här är det kopplingen mellan datorer och läromedel som gör att det inte fungerar. Datorfrågan verkar gemensam för hela kommunen och det är klart att det blir sämre möjligheter till god undervisning, säger undervisningsrådet Ewa Hallberg som ansvarar för inspektionerna i Vimmerby kommun.

98 procent når målen
Vimarskolans F-6 har 361 elever, där i stort sett alla uppfyller målen i samtliga ämnen (98 procent). Trots det får alltså skolenheten svidande kritik på punkt efter punkt:
? Elever som lätt når målen får inte tillräcklig stimulans för att utvecklas vidare. Istället får man hjälpa sina bänkkamrater. Det saknas även läromedel av tillräcklig kvalité för att utmana dessa elever.
? Förskolan och skolan samarbetar inte.
? Det tar för lång tid att utreda om elever behöver särskilt stöd, vilket kan ta upp till två månader.
? Alla får inte det särskilda stöd som de behöver eftersom det saknas lärare med specialpedagogisk kompetens.
? Det systematiska kvalitetsarbetet brister, delvis på grund av stor omsättning av rektorer under de senaste 10-15 åren.
? Skolenheten saknar kurator.
- Det går inte att gradera vad som är mest allvarligt, men man kan komma till rätta med mycket om man får ordning på kvalitetsarbetet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om