Det är med leksaksbutiker som det är med exempelvis lokala frisörsalonger och olika sorters restauranger. Den sortens verksamheter kommer troligen alltid att finnas i dagens samhälle, oavsett vilka ekonomiska tider som råder.
En duo som delar det nämnda resonemanget är Pia Hofving och hennes son, Joachim Hofving, som tillsammans driver Lekia i Vimmerby sedan 2002.
– Många som köper sina leksaker vill gärna ta en ordentlig titt på det de ska köpa. Det kan man bara göra i en fysisk butik och inte genom att handla på nätet, säger Pia Hofving om den tuffa konkurrenssituationen mellan en traditionell leksaksbutik och en webbaserad motsvarighet.
Med coronapandemin på kraftig tillbakagång upplever nu ägarna till Lekia i Vimmerby att kunderna har börjat hitta tillbaka till butiken efter att de tidigare restriktionerna har slopats.
– Vi såg också att det var väldigt populärt med pussel under pandemin. Det gick så pass långt att det knappt gick att få tag på nya pussel eftersom de tog slut hos tillverkarna nere i Tyskland och Frankrike, berättar Joachim Hofving.
Efter 20 år som butiksägare har Pia och Joachim även blivit duktiga på att följa med i de trender som finns inom leksaksbranschen.
– Det finns givetvis några riktiga klassiker som har hängt med länge men vi har även sett andra sorters leksaker som är väldigt populära ett kort tag innan de nästan försvinner helt igen, säger Joachim Hofving.