Under 2022 råkade tio cyklister ut för en olycka med personskada som följd i Vimmerby tätort. Året innan var det åtta olyckor och under 2020 sju stycken.
Prästgårdsgatan i Vimmerby sticker ut med flest tillbud, totalt tre stycken. På Biblioteksgatan, Falkängsgatan, Kungsgatan och Astrid Lindgrens Gata har det skett två olyckor under de senaste tre åren.
I takt med att vårsolen värmer blir cyklisterna fler och fler ute på gatorna. Cyklister är extra utsatta i trafiken och varje år skadas cirka 2000 cyklister allvarligt i trafiken i Sverige, och mellan 20-30 personer avlider, enligt Trafikverket.
Vi har tagit del av statistik för cykelolyckor i centrala Vimmerby som har medfört personskador. Siffrorna redovisas av Transportstyrelsen, som använder sig av databasen Strada. 2022 var åtta av de tio registrerade olyckorna singelolyckor där enbart en cyklist var inblandad, en olycka var en kollision mellan cyklist och gångtrafikant och den sista en kollision mellan cyklist och personbil.
2020 registrerades sju olyckor med personskada, och 2021 åtta stycken. För 2020 var det två olyckor med cykel och personbil, fyra singelolyckor samt en olycka med cykel och moped. 2021 var det två olyckor mellan cykel och personbil, fem singelolyckor samt en med cykel och moped.
Vi frågade Roger Lindell, gatuchef på Vimmerby kommun och Maria Åkerö, trafikingenjör på Vimmerby kommun, om de tycker att Vimmerby är en trygg cykelstad, och om det görs några särskilda åtgärder för att öka säkerheten för cyklister.
"Vimmerby kommun har en fortlöpande översyn kring säkerhet riktad både mot gångtrafikanter, cykeltrafikanter och motortrafik. Vi arbetar även med att ta fram en cykelplan där vi ser över möjligheten för att skapa bättre förutsättningar att färdas på ett säkert sätt med cykel främst inom centralorten", säger de i ett gemensamt svar via e-post.
"Utifrån detta arbete ser vi inte att vi har några akuta brister kring just säkerhet och cyklister i dagsläget, men vi arbetar ständigt för att hitta säkrare och hållbara lösningar för framtiden", fortsätter de.
Enligt Transportstyrelsen är det möjligt att fler olyckor har skett som inte blivit rapporterade, samt att vissa av de som skadats inte uppsökt akutsjukvård och då inte hamnat i databasen.