Den sammanlagda skulden är fördelad på 121 personer och totalt 598 olika ärenden. 774 737 kronor är en rejäl ökning jämfört med både 2019 och 2018, då det totala skuldbeloppet var strax under 600 000 båda åren.
Ser man specifikt till felparkeringsavgifter som hamnat hos Kronofogden var det 30 personer bosatta i kommunen som ådrog sig den typen av skuld 2020. Det enskilt högsta skuldbeloppet hade en 29-årig man vars skuld uppgick till sammanlagt 23 250 kronor, fördelat på 21 olika mål.
Noterbart på nedanstående lista över personer med de högsta parkeringsskulderna i Vimmerby kommun 2020 är att könsfördelningen är fyra män och en kvinna. Dock visar samma siffror för 2019 att tre kvinnor och två män var på topp fem. Skulderna ligger i ett spann mellan 3 000 kronor och drygt 23 000 kronor och genomsnittsåldern bland de fem med högst skulder är knappt 32 år.
1) Man, 29 år: 23 250 kronor i skuld (21 ärenden)
2) Man, 27 år: 12 350 kronor i skuld (11 ärenden)
3) Kvinna, 46 år: 11 550 kronor i skuld (11 ärenden)
4) Man, 25 år: 9 450 kronor i skuld (9 ärenden)
5) Man, 32 år: 3 150 kronor i skuld (3 ärenden)
I sammanhanget kan också nämnas att skulden hos Kronofogden avskrivs efter fem år. Och det gäller de flesta skulder till staten, att de preskriberas efter fem år.
– Men det görs alltid en tillgångsutredning på den skuldsatta personen och finns det möjligheter att betala, någon form av tillgångar, så måste man göra det, säger Max Wallenberg, pressansvarig hos Kronofogden.
De fordonsrelaterade skulderna i Vimmerby kommun, och i hela Kalmar län, har ökat under de senaste åren. Samtidigt har utvecklingen för hela landet gått åt motsatt håll, förklarar Max Wallenberg. En förklaring är att polisen fått större befogenheter att beslagta bilar med fordonsrelaterade skulder och att agera mot så kallade bilmålvakter.
– Vi hade en period på 2010-talet då problemet med bilmålvakter var stort. Men sedan en lagändring 2014 trädde i kraft, som innebar att det blev lättare för kommun och polis att bogsera bort bilar, har utvecklingen gått åt rätt håll, säger Max Wallenberg.
– Bilmålvakter är ju i första hand ett storstadsproblem. Det har i alla fall blivit svårare att skriva över bilar på andra och det har gjort att inflödet av skulder minskat, säger Wallenberg.