I konkurrens med flera stora byggjättar rodde Vimmerbyföretaget Byggklason hem ett av traktens mest omfattande byggprojekt den senaste tiden. För när kommunens största privata arbetsgivare, pressgjuteriet Ljunghäll i Södra Vi, beslutade om leverantör för den 11 000 kvadratmeter stora utbyggnaden valde man att handla lokalt.
– Det är väldigt kul att de går med ett lokalt företag, och det är klart att det spiller över enormt mycket på många andra entreprenörer häromkring inom exempelvis el, rör och ventilation. Även om det inte medför nyanställningar så tryggar det ju nuvarande jobb och ger framtidstro, säger Pär Holmstrand.
Henry Karlsson är projektledare på Ljunghäll och ansvarar för utbyggnationen där:
– Vi ser alltid till att vi ska vara så gynnsamma som möjligt på alla plan, men kan vi ta lokala entreprenörer så är ju det till fördel för alla och väldigt glädjande. I många lägen ser vi att vi har kortare beslutsvägar hos våra lokala företag än hos stora konsortier, vilket ger större flexibilitet och det går oftast att göra korrigeringar smidigare under resans gång.
Expansionen på Ljunghäll är direkt kopplad till den jätteaffär, värd 1,5 miljarder kronor, som företaget tecknade med en lastbilstillverkare i höstas.
– De nya lokalerna är fördelade på fabriksbyggnad, lagerlokal samt att vi även kommer bygga ett nytt miljöförråd där vi tar hand om allt avfall och förvarar våra kemikalier och oljor. Allt under tak i en modern anläggning, berättar Henry Karlsson.
Etapp ett avser fabrikslokal och ska vara färdig i slutet av maj. Först därefter kan man gå igång med etapp två.
– Jag tror aldrig jag varit med om att komma igång med ett projekt med den hastigheten, men det var tvunget med tanke på etappfördelningen. För vår del sträcker sig projektet ungefär över ett år, berättar Daniel Karlsson på Byggklason.
Sedan Daniel och Pär köpte Byggklason för sju år sedan har det pekat spikrakt uppåt. 2018 omsatte man cirka 80 miljoner kronor och företaget har idag 32 personer på lönelistan. Siffror som båda sannolikt kommer öka 2019.
– Vi arbetar med femårsplaner och nuvarande går i mål 2021. Vår ambition är att växa i lagom takt och framför allt att följa marknaden och vara beredda om den skulle vika så vi även löser det, säger Pär Holmstrand.