Bussbolag behöver betala mer än en miljon i vite

Inställda bussar, trasiga fordon och personalbrist. Anledningarna är många för Vimmerbyföretaget Nilsbuss till varför deras körningar inte har blivit som de ska. Hitintills har de behövt betala 1,7 miljoner i vite.

Anders Fransson, vd för Nilsbuss, menar att alla bussbolag får vite och att det är ofrånkommligt att få "noll".

Anders Fransson, vd för Nilsbuss, menar att alla bussbolag får vite och att det är ofrånkommligt att få "noll".

Foto: Jimmy Karlsson/arkiv

Vimmerby2022-10-10 09:55

P4 Kalmar var först med att berätta att Nilsbuss har fått 1,7 miljoner kronor i vite i år, 680 000 från Kronoberg och en miljon från Kalmar län fram till augusti.

Enligt Nilsbuss vd Anders Fransson är det vanligt att bussbolag får vite och det är inget som kommer drabba företaget nämnvärt.

– Det är kostnader man får vara beredd på, alla bussbolag får viten. Det är ofrånkomligt att få noll. Sen att vi sticker ut för tillfället, ja så är det. 

Det är Länstrafikbolagen i Kalmar och Kronoberg som delar ut vite lokalt. KLT:s trafikdirektör Christer Holmgren kommenterar till P4 Kronoberg:

– Det är väldigt mycket vite som beror på att man inte kört som man skulle.

undefined
Anders Fransson, vd för Nilsbuss, menar att alla bussbolag får vite och att det är ofrånkommligt att få "noll".

Nilsbuss har blivit av med ett par sträckor i Kronoberg och risk finns för att de blir det även i Kalmar län enligt P4 Kalmar. 

Enligt Anders Fransson rör det sig endast om en tur med en buss. Anledningen var att länstrafiken i Kronoberg frågade hur de kunde hjälpa till för att underlätta för Nilsbuss.

– Länstrafiken Kronoberg erbjöd att hjälpa oss en viss period med att flytta över den turen till ett annat bussbolag som hade kapaciteten. De är nöjda och vi är nöjda.

Enligt Anders Fransson pågår det inga diskussioner med KLT i dagsläget om detta. Han säger att det är svårt att rekrytera ny personal till landsbygden och menar att det inte drabbar den enskilda resenären.

Hur hanterar ni det?

– Vi arbetar både kortsiktigt och långsiktigt och vi intervjuar nya dagligen samt anställer mellan tre till fyra nya busschaufförer varje vecka. Vi är uppemot 350 förare och det är folk som slutar hela tiden.

Det är personer som går i pension som är en stor anledning till att personer lämnar Nilsbuss enligt Anders Fransson. Han säger att det är svårare att rekrytera ny personal till landsbygden än till de större områdena som exempelvis Vimmerby, Västervik och Kalmar. 

undefined
Nilsbuss vad hitintills i år fått 1,7 miljoner i vite för körningar som inte blivit som de skulle.

Han upplever att det är ett branschproblem med svårigheter att rekrytera ny personal. De arbetar aktivt med att hitta nya medarbetare, framförallt till de mindre orterna. Nu mot slutet av sommaren och början av hösten har flera i personalen varit sjukskrivna, där vabb i samband med skolstart påverkat.

– I dag är det sju eller åtta personer som ringer in sjuka och det blir påfrestande. Så ser det ut nu men i nästa stund ser det ut som det ska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!