Lokala samarbetet har avbrutits: "Det blev inte bra"

Ett av Sveriges finaste fik med öppet året runt – det var ambitionen när La Plaza och Guldkringlan gick ihop i en satsning på Stora Torget i Vimmerby. Nu har samarbetet avbrutits.

Joakim Hesselgård, vd på Guldkringlan, poängterar att han inte har något ont att säga om Mike Pinar som person och att det inte finns några "hard feelings" från hans sida, även om samarbetet inte fungerade som önskat.

Joakim Hesselgård, vd på Guldkringlan, poängterar att han inte har något ont att säga om Mike Pinar som person och att det inte finns några "hard feelings" från hans sida, även om samarbetet inte fungerade som önskat.

Foto: Annie Hogner

Vimmerby2024-09-25 15:23

I början av april blev det officiellt att det lokala bageriet Guldkringlan skulle börja sälja ett urval av sina produkter på La Plaza, mitt på Stora Torget i Vimmerby. Det hela beskrevs av Joakim Hesselgård, vd på Guldkringlan, som en "stor happening" både för det egna bolaget och för Vimmerbyborna.

– Det här kommer bli ett av Sveriges finaste fik, påpekade hans kollega Percy Hesselgård exalterat i samband med det.

Planen var att fiket skulle ha öppet hela året runt. Så blev det inte. La Plaza stängde för säsongen den sista augusti och i samband med det har samarbetet upphört, vilket Dagens Vimmerby var först med att rapportera.

När Vimmerby Tidning pratar med Mike Pinar, ägare av La Plaza, under onsdagen är han noga med att poängtera att satsningen på den egna verksamheten och lokalen på torget inte har stoppats även om samarbetet är avslutat.

– Alla mina planer fortsätter. Det enda som har ändrats är att jag tagit beslut om att inte använda Guldkringlan mer, säger han.

undefined
Mike Pinar är noga med att påpeka att hans satsningar på La Plaza inte har stoppats även om samarbetet med Guldkringlan har avbrutits.

Det blir alltså inget året-runt-öppet hos La Plaza just nu. Istället är Pinars planer att fortsätta renovera lokalen för att öppna igen fram till våren. Om han i framtiden hittar någon som kan driva verksamhet i lokalen även utanför sommarsäsongen är han öppen för det, men samarbetet med just Guldkringlan blev inte riktigt som tänkt. Det är en uppfattning som båda parterna delar.

– Jag släpper inte in vem som helst. Om jag ska samarbeta med någon så vill jag att de gör det bra. Vi har hårda krav och det var jag tydlig med redan från start i samarbetet med Guldkringlan. När vi pratade om det lät det bra och jag trodde att det skulle fungera, men när planerna skulle sättas till verket och det visade sig att jag är väldigt hård med hur jag vill ha det har det inte fungerat. Det är min åsikt, säger Mike Pinar om det avslutade samarbetet.

Exakt varför samarbetet inte har fungerat finns det olika bilder av. Mike Pinar menar att det var hans beslut att avbryta det, då han inte anser att Guldkringlan på ett konsekvent sätt levererat den kvalitet som han önskat när det kommer till bakverken och produktleveranser, och att de inte tog åt sig den feedback som han gav dem.

Vad är din roll i att det blev som det blev?

– Jag valde fel samarbetspartner. Det händer tyvärr ibland.

undefined
Just nu blir det inget året-runt-öppet på La Plaza. Samarbetet mellan Guldkringlan och dem har upphört och det finns ingen som driver fiket utanför sommarsäsongen.

Joakim Hesselgård från Guldkringlan bekräftar att samarbetet är avbrutet, men delar inte riktigt Mike Pinars bild av vad som hände. Han menar att det var Guldkringlans beslut att backa och sätta stopp.

– Vi märkte under sommaren att vi inte riktigt var tillfreds med samarbetet. Vi ville inte riktigt samma saker och hade skilda visioner om hur det skulle vara, så det funkade inte som vi hade önskat. Det blev inte bra och nu vill vi inte fortsätta, säger han.

Hesselgård betonar att det inte har med ekonomiska motiv och att försäljningen skulle ha gått dåligt att göra, utan det var andra faktorer som spelade in.

La Plazas ägare har riktat viss kritik mot kvalitén på de produkter som ni levererade, kommentar?

– Det får stå för Mike. Vi har försökt hålla samma höga kvalitet däruppe som vi har hos oss, och så vitt jag vet är alla våra kunder väldigt nöjda med vår kvalitet och de produkterna vi tar fram i vår butik. Att den åsikten finns landar nog återigen i att vi hade olika visioner med satsningen, vad som skulle säljas där och hur det skulle se ut.

undefined
Joakim Hesselgård, vd på Guldkringlan, poängterar att han inte har något ont att säga om Mike Pinar som person och att det inte finns några "hard feelings" från hans sida, även om samarbetet inte fungerade som önskat.

När det kommer till ämnet feedback och hur den bemötts har Joakim Hesselgård inte så mycket att säga, men han poängterar att han och kollegorna är trygga i sin profession och att det de gör håller hög standard.

– Vi har stor erfarenhet från bageri- och konditoribranschen och vet att vi har koll på vår sak. Så vitt jag vet har Mike aldrig jobbat inom den branschen, men smaken är såklart olika.

Inget avtal skrevs mellan parterna när samarbetet inleddes, så det är inget kontrakt som har rivits i samband med att det har upphört. Guldkringlan har inte heller gått in med några pengar i satsningen utan har i stort sett fungerat som en leverantör, vilket de nu enligt Hesselgård inte längre kommer att göra.

Nu fortsätter respektive företag sina egna satsningar utan att ha med varandra att göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!